מתח מתמשך: כיצד הוא משפיע על גופנו ואיך ניתן להתמודד?

מתח
25 מרץ 2024
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • רבים מאתנו חווים מתח מתמשך, שעם הזמן גורם לנו לחוש עייפות ותשישות וגובה מחיר כבד.
  • סטרס משפיע כמעט על כל היבט בחיינו ובעל השלכות על הבריאות הפיזית והנפשית שלנו.
  • תזונה נכונה, פעילות גופנית ושילוב טכניקות הרגעה יסייעו להתמודדות טובה יותר בשגרת היומיום ולהפחתת תחושת המתח.
מתח מתמשך: כיצד הוא משפיע על גופנו ואיך ניתן להתמודד?

אורח החיים המודרני יכול להיות אינטנסיבי ושוחק למדי. רובנו נאלצים לאזן בין עבודה תובענית לבין מחויבויות משפחתיות, חברתיות וכלכליות, לימודים ועוד. כתוצאה מכך, רבים מאתנו חווים מצבי לחץ, מתח ועייפות כחלק משגרת החיים.
למצבים אלו, שמקורם בתחושות וברגשות שלנו, יש השפעה מרחיקת לכת גם על מצבנו הגופני ולמעשה כמעט על כל היבט בחיינו. מצבי לחץ ומתח יוצרים שרשרת של תגובות פיזיולוגיות, שעם הזמן מעמיסות על מערכות הגוף מעבר למה שהן מסוגלות לשאת. 
אדם המצוי במצב של מתח עלול לחוש מגוון של תסמינים פיזיולוגיים, כגון עצבנות ואי-שקט, דופק מואץ, קשיי שינה, שרירי צוואר ושכמות תפוסים, ירידה בתפקוד המיני, הפרעות ריכוז וזיכרון, הפרעות במערכת העיכול, כאבי ראש ועוד.

מה קורה לגופנו במצבי לחץ?

כאשר אנו לחוצים, הגוף מגיב בשלושה שלבים:
 
האזעקה  (Alarm) –  בשלב הראשון, כחלק ממנגנון הישרדותי-אבולוציוני, הגוף נכנס לדריכות לאחר שזיהה גורם המאיים עליו. בשלב זה מפרישה מערכת העצבים של הגוף אדרנלין ונוראדרנלין.
התנגדות (Resistance) – בשלב השני מנסה הגוף להתמודד עם הגורם המאיים על ידי הפרשת הורמוני דחק מבלוטת יותרת הכליה – גלוקוקורטיקואידים (קורטיזול) ומינרלוקורטיקואידים (אלדוסטרון).
תשישות (Exhaustion) – שלב זה מופיע במצבים בהם המתח נעשה ממושך וכרוני, ובו מתחיל להיגרם נזק ארוך טווח למערכות הגוף השונות.

 
במצב של מתח מתמשך, מתרחש בגוף ניצול מוגבר של מאגר הוויטמינים והמינרלים שברשותו. דלדול זה במשאבים והירידה בתפקוד המערכות האחראיות על תגובת הגוף למצבי לחץ, עלולים להביא לתחושות שחיקה ועייפות מצטברת.

כיצד משפיע מתח נפשי על בריאותנו?

מלבד עייפות המקשה על התפקוד היומיומי, למצבי המתח הממושכים השלכות שליליות על הבריאות שלנו ועל תפקוד של מערכות הגוף השונות. עם הזמן תפקוד המערכת החיסונית עלול להפגע, מה שחושף אותנו להצטננויות ונטייה להידבק בזיהומים שונים ביתר קלות.

כיצד להתמודד עם מצבי לחץ?

שגרת החיים התובענית אינה תמיד מאפשרת הימנעות ממצבי לחץ ומתח. עם זאת, חשוב לדעת לזהות אותם כשהם מתרחשים, להתמודד איתם בצורה נכונה וכך למנוע חלק מהנזקים שהם עלולים לגרום.

פעילות גופנית

פעילות גופנית סדירה כגון ריצה, שחייה או התעמלות גורמת לתחושה פיזית ונפשית טובה ולשחרור המתח שנצבר ביומיום. מדענים מצאו שהקפדה על פעילות גופנית אירובית באופן קבוע ושגרתי, תורמת להפחתת רמות המתח, במקביל לשיפור וייצוב מצב הרוח ושיפור השינה. אפילו 5 דקות של פעילות אירובית ביום, יכולה להשקיט תופעות של מתח.

טכניקות הרפייה

טכניקות של הרפייה, כמו מדיטציה ויוגה, נותנות לנו כלים להרגעת הגוף ולהתמודדות עם מצבי מתח ואי שקט. כמה דקות ביום להשקטת המחשבות, נשימות עמוקות ומרגיעות, יכולות להביא לשיפור מהותי בתחושה הכללית ולהפחית את רמת הלחץ בצורה משמעותית.

תזונה נכונה

על מנת להתמודד בצורה טובה בתקופות עמוסות, כדאי ליישם שינויים גם בהרגלי התזונה, שעשויים לתרום לתחושה טובה ורגועה יותר. במצבי לחץ יש ניצול מוגבר של ויטמינים ומינרלים מסוימים בגוף ולכן חשוב להקפיד יותר על הבחירות התזונתיות. מומלץ לצרוך מזונות העשירים בוויטמיני B כדוגמת דגנים מלאים (שיבולת שועל, אורז מלא, גריסים), קטניות (עדשים, שעועית, אפונה, חומוס), אגוזים, זרעים, ירקות ופירות טריים.

במקביל, רצוי להימנע מצריכת אלכוהול, המעכב בין השאר ספיגת ויטמיני B שחשובים להתמודדות הגוף במצבי לחץ ומשתתפים ביצירת מוליכים עיצביים שמשפיעים על מצב הרוח. כדאי להפחית בצריכת פחמימות פשוטות כמו סוכר, שתיה ממותקת וקמח לבן.

שיפור איכות החיים

ניהול מתחים הוא דבר שניתן ללמוד וליישם בעזרת שינויים באורח החיים ואימוץ הרגלים בריאים. כל אלה, עשויים לשפר את ההרגשה הכללית, להשפיע לטובה על מצב הרוח, איכות השינה ולהביא לשיפור באיכות החיים.

צוות סופרהב


אולי יעניין אתכם גם

אומגה PRO 980

אומגה PRO 980

חדש! אומגה 3 במינון גבוה של 980 מ"ג
 129.5
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
גוד נייט | Good Night

גוד נייט | Good Night

פורמולה על בסיס צמחים לנטילה לפני השינה
 49.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
רילקטיום

רילקטיום

רכיב פטנטי המופק מחלבון חלב (לשעבר לקטיום)
 141.0
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
קומפלקס B-50

קומפלקס B-50

קומפלקס של ויטמיני B, בשילוב עם מגנזיום ציטראט
 77.8
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
מגנזיום ציטראט בתוספת ויטמין B6

מגנזיום ציטראט בתוספת ויטמין B6

טבליות של מגנזיום ציטראט יחד עם ויטמין B6  
 70.5
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist


גלו עוד באותו נושא

משתחררים מהלחץ, נפרדים מהמתח
מתח
25 מרץ 2024

משתחררים מהלחץ, נפרדים מהמתח

שגרת החיים החדשה בצל ההתמודדות עם מגפה עולמית יכולה להוות כר פורה להתמודדות עם אתגרים וקשיים רגשיים. היכנסו לקרוא את הטיפים של מומחי סופהרב שיעזרו…
ספרו לי עוד
הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!