• -
  • -

icoאבץ- מינרל הפלא

אתם אולי מכירים את האבץ משיעורי כימיה בבית הספר, אבל האם ידעתם שמדובר במינרל עם מגוון יתרונות רבים לגוף שלכם? למעשה מעל 200 אנזימים בגוף האדם תלויים בנוכחות האבץ. אבץ ממלא תפקידים רבים: עוזר בסינתזת חלבונים ובעל תפקיד חיוני לתפקוד מערכת החיסון, מערכת העצבים ומערכת העיכול. כמו כן, האבץ חיוני לריפוי פצעים ושמירה על עור, ציפורניים ושיער בריאים, מסייע לשמור על חוש הטעם והריח וחיוני לצמיחה תקינה והתפתחות, במהלך תקופת ההיריון, הילדות וההתבגרות.

אילו מזונות מכילים אבץ, מהי הצריכה המומלצת ביום, כיצד הוא תורם למערכת החיסון ומי עלול להיקלע למחסור? הכנו לכם מדריך מלא עם התשובות לכל השאלות.

אבץ במקורות תזונתיים

צריכת האבץ היומית המומלצת הינה 11 מ"ג לגברים ו- 8 מ"ג לפחות לנשים. בתקופות של חיי מין פעילים הדרישה היומית של אבץ אצל גברים עולה ויכולה להגיע ל-30-70 מ"ג. ריכוז האבץ הגבוהה ביותר במזון נמצא בגרעיני דלעת וחמניות, שומשום, כמו גם בבשר, גבינה, שיבולת שועל, קטניות ושוקולד.  

מערכת החיסון בעידן המודרני

עדויות רבות, ישירות ועקיפות מצביעות על כך שלעידן המודרני יש השפעה שלילית על תפקודי מערכת החיסון, בין היתר בגלל התנאים הסביבתיים הירודים, מוצרי המזון המעובדים, העבודה המרובה ואי-המנוחה, עישון, אלכוהול, הלחץ ועייפות היתר, אשר משפיעים על הגוף ואינם עוברים ללא השלכות על אף אחד.

איך אבץ נכנס לתמונה?

האיבר החשוב ביותר האחראי לתפקוד תקין של מערכת החיסון הוא בלוטת התימוס. תפקידה העיקרי של הבלוטה הוא לספק לגוף הגנה חיסונית. הגנה חיסונית מתייחסת להכרה והרס של כל מה שזר לגוף: מיקרואורגניזמים פתוגניים; וירוסים, תאים ישנים ושינויים חריגים.

לאבץ תפקיד חשוב לתפקוד תקין של בלוטת התימוס. עם ההזדקנות, בלוטת התימוס מצטמצמת בגודלה, אך ניתן להאט את התהליך הזה, בעזרת האבץ. אם מוסיפים לגוף את מאגרי אבץ החסרים לו, ניתן יהיה להגביר את יעילות התימוס לרמה האופיינית לגוף צעיר יותר.

אבץ במחקרים קליניים

תרומתו הקלינית של האבץ לשמירה על הגוף הוכחו במחקרים רבים ושונים. על פי מטא-אנליזה משנת 2011, צריכת אבץ דרך הפה מפחיתה את משך וחומרת הסימפטומים של זיהום ויראלי בדרכי הנשימה בקרב מבוגרים וילדים כאחד. תוצאות מטא-אנליזה הראו שצריכת אבץ מפחיתה הן את משך הזיהום בדרכי הנשימה והן מקלה על תסמיני המחלה. צורת הטבלייה של אבץ שימשה בכל המחקרים במינונים של 20-220 מ"ג ליום, תלוי במלח האבץ בו ניתנה התרופה.

מחקר חדש משנת 2017 מראה כי צריכת אבץ בדלקת ריאות קשה בשילוב עם הפרוטוקול הסטנדרטי לטיפול בדלקת ריאות (אנטיביוטיקה) משפיעה לטובה על הפחתת משך זיהום חריף בדרכי הנשימה התחתונות, ותמותת ילדים מדלקת ריאות בהשוואה לשימוש בפרוטוקול הטיפול באנטיביוטיקה לבדו. מסיבה זו, צריכת אבץ חשובה מאוד לזיהומים ויראליים שסיבוכיהם כוללים דלקת ריאות חריפה מסכנת חיים.

בנוסף להשפעה המערכתית על מערכת החיסון באופן כללי, לתכשירי אבץ המגיעים בצורת מציצה עשויה להיות השפעה מקומית ישירה על אי הנוחות בגרון. אבץ במציצה יכול להקל על הכאב ודלקות בגרון

מי עלול לסבול ממחסור באבץ?

על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO) השכיחות העולמית של מחסור באבץ היא מעל 20%. עם זאת במרבית המקרים לא ניתן לדעת בוודאות מי סובל ממחסור ומי לא, מאחר ומדובר במינרל תוך תאי ולא קל לזהות מחסור ממנו בבדיקות דם, אלא דרושות בדיקות מרוכבות יותר מכך.

קבוצות שנמצאות בסיכון מוגבר למחסור באבץ הן:

  1. אנשים הנמצאים בתת תזונה
  2. אנשים עם הרגלי תזונה לקויים שלא מקבלים מספיק אבץ מהתזונה
  3. אנשים המטופלים בתרופות משתנות. תרופות אלו נפוצות לטיפול ביתר לחץ דם ומצבים נוספים ועלולים לגרום להפרשה מוגברת של אבץ מהגוף עד 60% ואף יותר.
  4. צורכי אלכוהול בכמות מופרזת
  5. אנשים הסובלים מתת ספיגה – למשל, אחרי ניתוחים בריאטריים ועוד
  6. אנשים הסובלים משלולים כרוניים
  7. נשים הרות ומניקות

 סימנים למחסור באבץ

  • פצעים או פריחה בעור שלוקח להם זמן להגליד
  • אובדן תאבון
  • בעיות כמו קשיי ראיה בחושך וקטרט נקשרו במחסור במינרל. זאת מאחר והגוף זקוק לו כדי לשנע ויטמין A מהכבד לרשתית, שם הוא מסייע ביצור מלנין, פיגמנט המגן על העיניים.
  • מחסור באבץ עלול לגרום גם לעיכוב גדילה או צמיחה, מאחר והוא חשוב להתפתחות התאים. דבר זה קריטי במיוחד בקרב ילדים ונוער
  • עצבנות ומצבי רוח משתנים- מחסור חמור נקשר בעבר גם בבעיות במצבי הרוח.

לאלו הסובלים מחוסר מומלץ במיוחד להשלים את החסר בעזרת תוספי תזונה יעילים ואיכותיים.

אבץ כתוסף תזונה- מה מומלץ יותר ומה פחות?

ישנן צורות מינון רבות ושונות של אבץ, אשר נבדלות במידת הזמינות הביולוגית (אחוז האבץ שהגוף באמת יכול לספוג לצרכיו), וכן בנוכחות והיעדר תופעות לוואי.

צורות מינון עם הזמינות הביולוגית הטובה ביותר הן תכשירים המכילים תרכובות אבץ אורגניות כגון פיקולינאט וציטראט. צורות מינון עם זמינות ביולוגית נמוכה יותר הן אצטט וגלוקונאט. וצורות המינון עם הזמינות הביולוגית הנמוכה עוד יותר הן סולפט ותחמוצת. בנוסף לספיגה לקויה, זה עלול לגרות את רירית העיכול.

 

 

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו