• -
  • -

icoאיך לשמור על תזונת ילדים מאוזנת?

תקופת הילדות וההתבגרות מתאפיינת בגדילה, בהתפתחות וברכישת הרגלים לחיים. בגילאים אלו ישנה חשיבות לתזונה הולמת, שמסייעת לשמור על בריאות הילדים בהווה ובחייהם הבוגרים. באורח החיים המודרני, בו ההורים עובדים שעות רבות ונמצאים מוץ לבית, קשה לעיתים להקפיד על תזונת הילדים ולוודא כי הם אוכלים מזון עשיר ומגוון.  

ישנן מספר סיבות לחשיבותה של תזונה מאוזנת בקרב ילדים:

  • מימוש פוטנציאל ההתפתחות וגדילה של הגוף.
  • בניית עצמות שלד חזקות ושיניים חזקות ובריאות.
  • פעילות תקינה של מערכת העצבים הנבנית בילדות ומשפיעה על מהירות ודיוק בתגובות למצבים.
  • מניעת נטייה להשמנה המושפעת בין היתר מכמות תאי השומן. יצור תאי השומן מתרחש עד שנות העשרה. לאחר גיל זה, השמנה (או הרזיה) היא בעצם התרחבות (או צמצום) של תאי שומן קיימים. ככל שכמות תאי השומן שנוצרה במהלך תקופה זו גדולה יותר, הנטייה להשמנת יתר בעתיד גדולה יותר.
  • כמות תאי השרירים- גם כמות השרירים נקבעת בתקופת הילדות. לאחר מכן, שינויים במראה השריר הם פונקציה של התרחבות או צמצום תאים קיימים.
  • בניית מערכת חיסונית יעילה למחלות.
  • מניעה וצמצום הפוטנציאל לסוכרת מבוגרים.
  • מניעת הפרעות קשב וריכוז חוקרים של הפרעת קשב וריכוז בשילוב היפראקטיביות בקרב ילדים, משערים כי בעיות אלו מושפעות באופן ישיר מתזונת הילד. 

להלן כמה כללים בסיסיים שיכולים לעזור לכם לשנות לטובה את התזונה של ילדכם ולהתוות להם דרך ישירה להרגלי אכילה נכונים.

אוכל צבעוני, מגוון ומעניין - משיכתם של ילדים לטעמים פשוטים מביאה לכך שהם נמנעים מגיוון של מזונות, ומוכנים לאכול רק מאכלים מסוימים כגון: שניצלים תעשייתיים, פיצה ללא תוספות, פסטה ללא רוטב או פיתה ריקה. עם זאת, חשיפה של הילד בגיל צעיר למגוון רחב של מאכלים וטעמים טבעיים מסייעת בפיתוח חוש הטעם האישי ואף מצמצמת את רמת ההתמכרות לסוכר ולמאכלים תעשייתיים. ישנן מספר דרכים להפוך את הארוחות לעשירות יותר, מהנות יותר ובריאות יותר:

הרגלי אכילה נכונים – אכילה מול הטלוויזיה והמחשב היא מנהג מזיק שמעודד אכילה מופרזת של חטיפים וג'אנק פוד. יצירת נוהג של ארוחה משפחתית בשעה קבועה מאפשר לכל בני המשפחה ליהנות מתזונה מסודרת עם מגוון של מאכלים מזינים כגון סלטים, גבינות ודגים.

פחות מזון מעובד - המזון התעשייתי אמנם קל להכנה ונגיש עבור הילדים, אך הוא עלול לפגוע בחוש הטעם המתפתח, מכיוון שהטעמים שלו חזקים מאוד ומלאכותיים. ילד הנחשף לאוכל מוכן באופן יומיומי יתקשה ליהנות מאוכל ביתי שאינו מכיל חומרים משמרים וטעמו מעודן יותר. בנוסף, ערכיו התזונתיים של המזון המעובד נמוכים ולא מספקים לילדים את הדרוש להם. 

אוכל בגובה העיניים -  רצוי לא להעמיס אוכל רב על הצלחת של הילד, מכיוון שכמות גדולה מדי עלולה להרתיע, בעיקר אם ההורים מתעקשים על כך שהילד "יסיים מהצלחת". אפשר להגיש "אוכל אצבעות" שהילד יכול לאכול בידיים וליהנות מהאכילה.

להפוך את הארוחות לחוויה קולינרית - קל לייצר עניין סביב אוכל, משום שהוא מגיע במגוון של ריחות, טעמים, צבעים ומרקמים. בישול עם הילד הוא הזדמנות לתת לו לגעת במרקמים שונים בידיים, לתבל, להריח תבלינים, לבקש ממנו שיעלה רעיונות יצירתיים למאכלים וליהנות מזמן איכות משותף. אפשר ללכת לקנות אוכל ביחד בסופר או בשוק, להחליט שמדי שבוע טועמים מאכל חדש ולא מוכר, לצאת לימי קטיף של פירות וירקות, לעשות פיקניק בחצר ועוד.

ארוחת עשר – כשהילד אוכל מחוץ לבית, בגן או בבית הספר, רצוי להפוך את ארוחת הצהריים לחוויה צבעונית ומהנה באמצעות שילוב של פירות וירקות חתוכים בצורות עם סנדוויץ' מזין ומטבל מעניין. 

שילוב של אוכל מזין -
 אפשר להכניס לקציצות, לרטבים ולמאפים בשריים ירקות מעבים כגון קישואים, בטטות, סלק וגזר אשר אינם נראים בתוצאה הסופית ולעיתים אף לא מורגשים בטעמם, אך יתרונם התזונתי נשאר.

דוגמה אישית - הפרט החשוב ביותר הוא לתת לילדים דוגמה אישית ולהרבות באכילת ירקות ומאכלים מגוונים. מראה הצלחת שלכם משפיע על הבחירה שעושים הילדים, שתלווה מאותם גם לחייהם הבוגרים.

 
בהצלחה!

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו