• -
  • -

 

כמחצית מהנשים בעולם מפתחות אנמיה במהלך ההריון. אבל מהי בדיוק אנמיה בהריון וממה היא נגרמת? למה כדאי לך להגיע להיריון עם מאגרי ברזל תקינים ואיך אפשר למנוע מצב של ברזל נמוך בהיריון? המשיכי לקרוא בכתבה שלפנייך.

מהי אנמיה בהיריון?

אנמיה בהיריון נחשבת למצב של חוסר ומתייחסת לירידה בכמות כדוריות הדם האדומות ומחסור של ברזל בדם. מרכז בקרת המחלות האמריקאי מגדיר אנמיה בהריון כרמת המוגלובין מתחת ל-10 גר'/ד"ל. כיום קיימת סברה שאנמיה פיזיולוגית "קלה" חשובה להריון תקין ולא מצריכה טיפול. אולם כאשר האנמיה מחריפה המצב מסכן את האם ובעקיפין גם את העובר. המטרה היא שרמת ההמוגלובין בבדיקת הדם לא תרד מ – 12 גר'/ד"ל.

מדוע אנמיה נפוצה בהיריון?

הדם עצמו מורכב מנוזל (הפלזמה) ומכדוריות דם אדומות. בזמן ההיריון, נפח הדם מתחיל לעלות כבר בשלבי ההיריון הראשונים ובהתאם לכך קורים שני דברים בדם: הראשון, עליה בנפח הפלזמה והשני עליה במספר הכדוריות האדומות. עם זאת, נפח הפלזמה עולה באופן יחסי יותר מעליית מספר כדוריות הדם האדומות. מסיבה זו, נוצר מצב בו קיים מיהול יחסי של הכדוריות האדומות בפלזמה. מיהול זה, גורם באופן נורמלי לירידה של כ-0.5 גר'/ד"ל המוגלובין. לירידה טבעית (פיזיולוגית) זו של רמת ההמוגלובין קוראים אנמיה פיזיולוגית של ההיריון. האנמיה הפיזיולוגית של ההיריון היא טבעית ואיננה משקפת כל בעיה או מחסור.

מהי אנמיה בשל חוסר ברזל?

אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל נחשבת לסיבה המובילה לאנמיה בהיריון. במהלך ההיריון והתפתחותו של העובר, נדרשת האם ל-"חומרי בניה" לשם בניית כדוריות דם אדומות וליצירת העובר והשליה. אחד החומרים החשובים ביותר לבניית מחזור הדם האימהי, העובר והשליה, הוא הברזל. כאשר הצורך באספקת ברזל בהריון המתפתח גורם להפחתה במאגרי הברזל של האם מתפתחת אנמיה מחוסר ברזל.

אנמיה בהיריון כתוצאה ממחסור בחומרים אחרים

חשוב להבין כי אנמיה בהיריון יכולה לנבוע גם מסיבות אחרות, כאשר  ישנם 2 סוגים עיקריים נוספים של אנמיה בהיריון: אנמיה מחוסר בוויטמיןB12  ואנמיה מחוסר בחומצה פולית.

אנמיה בגלל חוסר בחומצה פולית

במהלך ההיריון נדרשת כמות חומצה פולית העולה עד פי-4 לעומת הכמות הדרושה לנשים שאינן הרות. לנטילת חומצה הפולית בשלבים הראשונים של ההיריון יש חשיבות רבה, כי בשלב זה נבנות המערכות החיוניות של תינוקך. אנמיה בהיריון כתוצאה מרמת חומצה פולית נמוכה בדם אופיינית לרוב לנשים צמחוניות אך יכולה להופיע כמעט אצל כל אישה ולכן משרד בריאות ממליץ ליטול חומצה פולית החל משלבי תכנון ההיריון. יש לציין כי חשיבות הנטילה משמעותית יותר בשליש הראשון והשני של ההיריון.

אנמיה בגלל חוסר בויטמין B12

אנמיה בהיריון יכולה לנבוע גם מחוסר בויטמין B12 ולאו דווקא מחוסר ברזל. רמה נמוכה בדם של ויטמין B12 יכולה לפגוע בספיגת הברזל ומכאן חשיבותו. יש לציין כי ההנחה שמחסור קורה רק אצל צמחונים וטבעונים הינה שגוייה – המחסור יכול להופיע גם אצל מי שכן אוכלת, בשר וזאת כתוצאה מחוסר של אנזים ספציפי אשר אחראי לספיגת הוויטמין בגוף.

סיבות נוספות לאנמיה בהריון:

אנמיה המוליטית

פרוק מוגבר של כדוריות דם אדומות עקב מחלות אוטואימוניות, רעלת הריון קשה, או מחלות אחרות העלולות לפרוץ במהלך ההיריון.

אנמיה תורשתית

למשל במקרי אנמיה על-רקע מחלת הטלסמיה.

סיבות נוספות אפשריות יכולות להיות מחלות כרוניות, מחלות כליה, דימומים ועוד

תסמינים של אנמיה

התסמינים של אנמיה בהיריון יכללו לרוב חולשה, סחרחורות, עייפות, חיוורון, קוצר נשימה, דופק מהיר ואף קושי בריכוז. אלו תסמינים שיכולים לאפיין גם מצבים נוספים במהלך ההיריון, לכן חשוב להיות במעקב יחד עם הרופא.

איך מאבחנים אנמיה בהיריון?

בדיקת דם פשוטה למדי תוכל לאבחן מצב של אנמיה בהיריון. בבדיקה זו ימדדו את כמות ההמוגלובין שלך בדם ואחוזי תאי הדם האדומים שלך בפלזמה. במידה ויופיעו תוצאות המעידות על רמות נמוכות של תאי דם אדומים והמוגלובין, ייתכן ואכן מדובר במצב של אנמיה כתוצאה מחוסר בברזל והרופא המטפל שלך ינחה אותך להמשך טיפול ובדיקות נוספות.

גילית אנמיה בהריון? וודאי תרצי לדעת איך מטפלים

קודם כל הדבר הראשון שאת יכולה לעשות זה לדאוג לאכול מזונות עשירים בברזל, במיוחד בזמן ההיריון וחודשי ההנקה הראשונים . תזונה טובה לפני תקופת ההיריון ובמהלכו, לא רק תסייע במניעת מצב של ברזל נמוך בהריון, אלא גם תסייע לבנות בבניית מאגרים של רכיבים תזונתיים חיוניים רבים ונוספים.

הקפידי לאכול מזונות עשירים בברזל כמו : בקר, עוף, כבד ודגים מסוג סלמון, אמנון, או טונה. הקפידי לצרוך ביצים ולאכול ירקות ירוקים כמו כרוב וברוקולי. העשירי את התפריט בקטניות, עדשים, אפונה, שעועית, אגוזים וזרעים.

תוספי תזונה בהיריון

בזמן ההיריון ככל הנראה הרופא שלך ימליץ לך ליטול חומצה ופולית וברזל. הקפידי לצרוך אותן כדי לעבור את התקופה עם סיכוי נמוך לאנמיה. אבל לפני שאת נרתעת מלקחת את התוספים בגלל חששות מתופעות לוואי, כדאי שתדעי שישנם תוספים שיכולים לעזור לך להנות מגוף בריא וחזק במהלך ההיריון ללא תופעות לוואי. חפשי תוספים המשלבים ברזל, B12 וחומצה פולית יחד עם ויטמין C המעודדים את ספיגת הברזל. כמו כן, בחרי תוסף ברזל המכיל ברזל ביגליסינאט מה שהופך אותו לידידותי ועדין לעיכול.

אז החלטת להיכנס להיריון? שיהיה בשעה טובה.
בין הבדיקות הגנטיות הרבות ולחיפושים אחר רופא נשים טוב, אל תשכחי לדאוג לגוף שלך וכמובן לעובר הנובט בגופך.

 

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו