• -
  • -

icoבעיות קשב וריכוז? בדקו את התפריט התזונתי

בעיות קשב וריכוז כבר מזמן לא נחשבות לנדירות בקרב ילדים ומבוגרים, אבל כאשר מדובר בילדים, הן ללא ספק הופכות משמעותיות ביותר בייחוד בזמן הלימודים. במצב שכזה תהליך הלמידה מלווה בתסכול רב ומוטיבציה ירודה בעיקר כאשר הילד לא מסוגל להתמקד בנושא הנלמד לאורך זמן.

הסיבה לבעיות בקשב ,ריכוז והיפראקטיביות עדין אינה ידועה לחלוטין, אך בקרב המומחים קיימת הסכמה כי מדובר בשילוב של מספר גורמים: נוירולוגיים, מצביים, רגשיים. לכן, הטיפול בהפרעות אלו צריך להיות טיפול משולב, על מנת לתת מענה לכלל ההיבטים. 

חוקרים משערים כי בעיות אלו מושפעות בין היתר גם מתזונת הילדים.

גורמים אפשריים:

  • חסר ברכיבים תזונתיים-הנובע מתזונה לקויה, עשירה בסוכרים ופחמימות ריקות ועתירת אלרגנים, האופיינית לתזונה המערבית
  • חוסר איזון ביוכימי במוח -בא לידי ביטוי בבעיות התנהגות, קושי בריכוז לאורך זמן, עייפות וקשיי למידה
  • אלרגיות ואי-סבילות למזון
  • היפוגליקמיה- מצב של ירידת סוכר הגורם לחוסר באנרגיה זמינה למוח
  • הרעלה על ידי מתכות כבדות- בדיקות מעבדה הראו שרמות גבוהות יחסית של אלומיניום ועופרת עלולות לעורר בעיות  במערכת העצבים
  • מחסור בסרוטונין במוח- סרוטונין הוא מוליך עצבי שיש לו תפקיד ראשי בתחושות וברגשות.  בכלל, חסר בחלבונים איכותיים ובהם חומצות אמינו החיוניות לתפקוד של נוירוטרנסמיטורים חשוביםחסרים תזונתיים - רמות נמוכות של ויטמיני B, אבץ, מגנזיום, סידן, ברזל וחומצות שומן חיוניות

אז מה עושים? 

מחקרים הראו ששינוי תזונתי יכול להקל מאוד על הסימפטומים של מצבים אלו. הבסיס לתזונה נכונה ועשירה הוא מרכיבים איכותיים, טריים ולא מעובדים ושילוב מאוזן של מרכיבים השונים, שלכל אחד מהם תפקיד חשוב בתפקוד המערכות השונות בגוף.

רכיבי מפתח חשובים:


פחמימות מורכבות
 
אלו ספקיות האנרגיה של הגוף, החיונית לתפקוד היום-יומי. פחמימות מספקות ויטמינים מקבוצת B, האחראים על מערכת העצבים והתהליכים המטבוליים של הגוף, וסיבים תזונתיים המסייעים לעיכול תקין ותורמים לתחושת שובע לאורך זמן יש להימנע מסוכר לבן וממתקים ולבחור במזונות התורמים לעלייה מתונה של סוכר בדם ומסייעים לשמירה על מאזן סוכר תקין בלי עליות וצניחות.
מאכלים עשירים בפחמימות מורכבות
: לחם ודגנים מלאים לסוגיהם, ירקות שורש כגון בטטה, קטניות מכל הסוגים (עדשים, חומוס, שעועית לסוגיה)

חלבונים
החלבונים הכרחיים בהקשר זה מאחר והם מתפרקים לחומצות אמינו החיוניות לתפקוד תקין של מערכת העצבים. חומצות אמינו מהוות אבני בניין של נוירוטרנסמיטורים שונים הקשורים בתפקוד קוגניטיבי תקין, באיזון רגשי, בקשב וריכוז.
מאכלים עשירים בחלבונים: ביצים, בשר ועוף דלי שומן, קטניות שונות כגון סויה (לא מהונדסת) וטופו  וגם שילוב של דגנים מלאים עם קטניות עבור חלבון שלם 

שומנים 
השומנים אמנם זוכים ליחסי ציבור שליליים, אך הם חלק בלתי נפרד מחמשת אבות המזון וממלאים תפקיד רב חשיבות כמקור אנרגיה מרוכז, חומר הגנה ובידוד. בנוסף, שומנים משמשים כאבני הבניין של קרומי התאים
מאכלים עשירים בשומן: חשוב להבדיל בין סוגי השומן ולהימנע מצריכה של שומן טראנס ושומן רווי המצוי בבשר שמן, במאפים ומאכלים מטוגנים, ולהעדיף על פניהם שומן רב וחד בלתי רווי המצוי באגוזים ושקדים, אבוקדו, טחינה,שמן זית, דגים, זרעי פשתן וצ'יה בהקשר של בעיות בקשב וריכוז יש להקפיד על צריכה של חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 3 ובהם ריבוי של EPA ומעט DHA.

ברזל
תפקידו העיקרי של הברזל הוא יצירת ההמוגלובין בדם והמיוגלובין בשריר שמספקים חמצן חיוני לתאי הגוף השונים. נוסף על כך, הברזל ממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים של החלבון וחיוני לשמירה על בריאותם הגופנית והשכלית של ילדים המצויים בשלבי גדילה והתפתחות. מחסור בברזל עלול לגרום לעיכובי גדילה, אנמיה, התפתחות לא תקינה של המוח, בעיות בריכוז, עייפות, נשירת שיער ועוד.
מאכלים עשירים בברזל: בשר, דגים, קטניות, אגוזים, טחינה, חלמון ביצה, ירקות ירוקים, דגנים מלאים.

להשלמת התזונה, חשוב לשלב ירקות ופירות טריים מכל הצבעים.

לסיכום, שינויים תזונתיים עשויים להיות יעילים בשיפור סימפטומים של בעיות קשב וריכוז. על מנת לשמור על איזון רמות הגלוקוז בדם ובמוח, לקבל את מירב הוויטמינים, המינרלים והסיבים התזונתיים ולשמור על תפקוד תקין של כלי הדם במוח, חשוב לסגל לילדים כבר מגיל צעיר תזונה בריאה. תזונה שכזו עשויה לגרום לשיפור משמעותי בהתנהגות ובביצועים קוגניטיביים.

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו