• -
  • -

icoויטמין D - במיוחד בחורף!

מהפכת ה-D יצאה לדרך וכבר סוחפת את קהילת החוקרים בסערה! בעשור האחרון התפרסמה כמות אדירה של מחקרים על ויטמין D (ויטמין די) שהציגו ממצאים חדשים ופורצי דרך שרק מאששים את מה שחלק מאתנו ידע כל הזמן – ויטמין D הוא כוח שיש להכיר בו.

ויטמין D (ויטמין די) והתפקידים הידועים שלו

ויטמין D הוא למעשה הוויטמין היחידי שהגוף שלנו יודע לייצר לבד והוא ידוע גם בשם "ויטמין השמש", בגלל שהוא נוצר בעורנו כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש (בערך 90%-95%). רק כ-5%-10% מהוויטמין מגיע מהמזון כמו כמו ביצים, שומן חיות ובעיקר דגים.

הוא נחשב לאחד הוויטמינים החיוניים ביותר לגוף האדם. אך אם עד לפני זמן לא רב, חשבו שוויטמין D (ויטמין די) חיוני רק לחיזוק העצמות, היום מבינים שזה רק על קצה המזלג. אז מה אנחנו יודעים על התפקידים שלו? הוויטמין כפי שהזכרנו, חיוני למאזן הסידן. הוא למעשה מגביר את ספיגת המינרל במעיים, מה שהופך אותו למרכיב בעל תפקיד מפתח בשמירה על מבנה וחוזק העצמות, השיניים והשרירים. ויטמין D (ויטמין די) גם מגביר את פעילות מערכת החיסון והוא חיוני לתפקוד עצבי תקין. כמו כן, מסייע בחילוף החומרים של סוכרים וחיוני לספיגת ויטמינים ומינרלים.

מה הופך אותו לכזה ויטמין חיוני?

לרמות תקינות של ויטמין D (ויטמין די) בדם חשיבות מכרעת בשמירה על בריאותנו הכללית ובמניעה של מחלות ולכן חשוב לדאוג שרמתו בגוף תהיה מספקת. ולמרות שרובנו חושבים שחשיפה יומית קצרה לשמש, בדרך לעבודה או למכולת, מספיקה על מנת לשמור על רמת ויטמין D (ויטמין די) תקינה בגוף, זוהי טעות חמורה. במחקר שנעשה בארצנו ברוכת השמש, נמצא כי מרבית האוכלוסייה (כ-70% אחוזים!) סובלת דווקא ממחסור בוויטמין D (ויטמין די) *.

מה עושים כדי לפתור את הבעיה? 

למה חשוב לקחת ויטמין D דווקא בחורף

אז ניתן לומר כי רובנו נמצאים בחסר מתמיד של ויטמין D (ויטמין די). במיוחד בתקופת החורף בה הימים קצרים ואנחנו חשופים לקור, גשם ורוח, נעדיף להעביר את זמננו במקומות סגורים ולשים על עצמנו בגדים ארוכים. כתוצאה מכך, החשיפה לשמש בחורף היא מינימלית וגופנו כמעט ואינו מייצר את הוויטמין הנחוץ לו כל כך. במצב כזה, חסר בוויטמין D הוא בלתי נמנע. למעשה אין אפשרות להגיע לרמות סבירות של הוויטמין ללא חשיפה מספקת לשמש ולכן נטילת ויטמין D (ויטמין די) ממקור חיצוני חיונית, במיוחד בחורף, על מנת למנוע מצב של חסר ואת התופעות הקשות העלולות להתלוות אליו. 

איך מונעים חסר בויטמין D?

בכל תקופות השנה ובמיוחד בחורף, הדרך היעילה והטובה ביותר למנוע חסר בוויטמין D היא על ידי נטילתו כתוסף תזונה. נטילת ויטמין D כתוסף תזונה תבטיח שמירה קבועה של רמתו בדם, גם במצב בו הגוף עצמו אינו מייצר ממנו כמות מספקת, ותמנע תופעה של חסר. את הוויטמין חשוב להשיג לצרוך בצורתו הזמינה לגוף שהיא D3 .

 

ויטמין D בטיפות או בכמוסות?

כמו בהרבה תחומים בחיים, בסופו של דבר הכל זה עניין של העדפה. היום ניתן למצוא את הויטמין בצורות שונות, בין אם דרך טיפות מרוכזות או באמצעות כמוסות סופט ג'ל קטנות במיוחד ורכות לבליעה, כך שכל אחד יכול למצוא לעצמו את השיטה הנוחה לו. וברגע שבחרתם את שיטת הנטילה הנוחה לכם, טיפ קטן מאיתנו- אל תשכחו לוודא שהויטמין D שאתם בוחרים יכיל בתוכו גם חומצות שומן טבעית בשם MCT –המשפרת את הזמינות הביולוגית שלו לספיגה מיטבית ואפקטיבית.

*References:

*Isr Med Assoc J, 2010. 12(12): p. 751-6

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו