• -
  • -

icoויטמין D לילדים: למה הוא חשוב?

ויטמין D לילדים

מדי קיץ אנחנו כהורים מנסים לשמור על הילדים שלנו מפני נזקי החשיפה לשמש. כולנו מודעים לכך שחשיפה ממושכת לשמש יכולה להביא למגוון בעיות בריאותיות ולכן אנחנו מכסים את גופם העדין בבגדים ארוכים, דואגים לקרם הגנה, חובשים להם כובע ומקפידים על שהייה בצל. פעולות אלו חשובות והכרחיות, אך כתוצאה מכך יכולה להיווצר בעיה אחרת: מחסור וכמות נמוכה של ויטמין D בקרב פעוטות, תינוקות וילדים. מעבר לכך, בעידן של ימינו, רוב הילדים מבלים את זמנם בבית, מול צגי המחשב, הסמארטפונים, האייפדים ובכיתות בבית הספר, במעונות ובגני הילדים, וכתוצאה מכך פחות חשופים לשמש ולכן הסיכוי שיחסר להם ויטמין D גובר.

חשיבות ויטמין D לילדים

ויטמין D חיוני להתפתחות הילדים בגילאים צעירים. הוא עוזר לספיגת סידן מהמעי בגוף ולכן אחראי על חוזק העצמות והשיניים. חוסר בוויטמין D עלול להוביל לפגיעה בחוזק העצם, לסיכון מוגבר לשברים ולרככת בילדים (מחלה שמתבטאת בעצמות רכות), כמו גם לעצבנות, אי שקט, אדישות ועייפות. לוויטמין D תפקידים נוספים בפעילותם התקינה של מערכות ואיברים רבים נוספים בגוף כגון: התפקוד התקין של מערכת החיסון וההגנה הטבעית של הגוף. בשנים האחרונות מתרבים המחקרים הקושרים חוסר בוויטמין D עם בעיות בריאות שונות ורבות אחרות.

האם ניתן לקבל ויטמין D מהמזון?

בערך 90%-95% מהוויטמין נוצר בעורנו כתוצאה מחשיפה לקרינת השמש ורק 5%-10% ממנו מגיע אלינו מהמזון. המקורות התזונתיים של ויטמין D לרוב אינם מועדפים על ילדים וכוללים: דגים שמנים, איברים פנימיים, ביצים ושמן דגים.

אז למרות שניתן להשיג את הוויטמין ממזון, כאמור, מדובר בכמות מצומצמת מאוד של מזונות ולכן, למעשה אין אפשרות להגיע לרמות חיוניות של ויטמין D ללא חשיפה מספקת לשמש ו/או צריכתו באמצעות תוסף מזון. נטילת ויטמין D כתוסף תזונה מאפשרת שמירה של רמתו בדם, גם במצב בו הגוף עצמו אינו מייצר ממנו כמות מספקת, ותמנע תופעה של חסר.

איזה ויטמין D כדאי לצרוך?

קיימים בשוק שתי צורות של ויטמין D: ויטמין D3 ויטמין D2. D2 היא הצורה הבלתי פעילה בגוף שמתפנה ממנו מהר יותר, ואילו D3 היא הצורה הפעילה יותר ולכן הינה הצורה המומלצת. לפי המלצות שונות, כדי שתהיה ספיגה יעילה ומיטבית של ויטמין D כתוסף תזונה, כדאי לקחת אותו לצד מרכיב שומני כלשהו מהחי או הצומח. יחד עם זאת, חשוב לדעת, היום ניתן להשיג בשוק תוספי המזון ויטמין 3D שמכיל את חומצת השומן הטבעיות MCT שמשפרת את הזמינות שלו באופן משמעותי. כך שבזכות חומצות השומן ניתן לצרוך את הוויטמין D בכל שעה, אין צורך לקשור אותו למזון שומני והוא גם מגיע בטיפות, צורה נוחה מאוד, זמינה ואפילו בטעם משופר לילדים.

מינון ויטמין D מומלץ

ויטמין D נמדד ביחידות בינלאומיות (יחב"ל). הכמות המומלצת של ויטמין D לכל יום משתנה בהתאם לגיל. משרד הבריאות ממליץ לתת ויטמין D3 מיום הלידה ועד גיל שנה במינון של 400 יחידות בינלאומיות ליום, כולל פגים. מעל גיל שנה המינון המומלץ יכול לעלות ולהגיע ל-600 יחב"ל ביום.

לאחרונה, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים המליץ לתת לילדים בני שנה ויותר תוסף של ויטמין D במינון מומלץ של 1,000 יחידות בינלאומיות (יחב"ל) ביום במשך שישה שבועות. הסיבה להמלצה מגיעה על רקע הסגר הממושך בבתים שחווינו שממנו צפוי שהמחסור בוויטמין D בקרב האוכלוסייה יגדל, משום שהאנשים נחשפו עוד פחות מהרגיל לקרינת השמש.

 

 

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו