• -
  • -

icoחומצה פולית בהריון - איתך מהתכנון ועד ההנקה

חומצה פולית - מי מאיתנו ההריוניות, או אלו שמתכננות הריון בקרוב, יודעות שמדובר ללא ספק באחד מהוויטמינים הקריטיים והחיוניים ביותר לפעילות תקינה של גופנו. במאמר שלפנינו נשפוך אור על תרומתה הרבה של החומצה הפולית, על הדרך בה היא מסייעת בבניית תאי הגוף והחשיבות הרבה שבנטילתה לפני ההיריון ובמהלכו!

חשיבותה ונחיצותה של חומצה פולית בהריון 

אז מהי החומצה הפולית?

חומצה פולית היא ויטמין אשר שייך לקבוצת ויטמיני B, ומכונה גם B9. ככלל, יש לה תפקיד חיוני בבנייה ויצירה של תאי גוף חדשים ובשימורם, והיא הכרחית במיוחד בתקופת ההיריון וגדילת העובר בה חלוקת התאים בגוף שלנו מהירה. למעשה, תפקידה של החומצה הפולית בהריון היא בהכנת גופך (עוד בשלב תכנון ההיריון), להריון עצמו ובשלבים שלאחר ההיריון. 

מהחלומות על הריון ועד ההנקה של הבייבי

חיוניותה של החומצה הפולית כבר הוכחה ונבדקה מול ארגוני בריאות בכל העולם ונמצאה כי תורמת משמעותית להתפתחות תקינה של מוח העובר, מערכת העצבים ומערכות גופו השונות בזמן ההיריון. נמצא גם כי נטילת חומצה פולית בהריון תורמת למניעת רעלת הריון וכמו כן מפחיתה משמעותית סיכונים להתפתחות מומים מולדים בקרב העובר. 

"בישראל ובעולם ממליצים לנשים בגיל הפוריות, הן בטרום ההיריון, ובשלושת החודשים הראשונים לחייו ליטול חומצה פולית". מדוע?

בשבועות הראשונים להיריון מתפתחים איבריו של העובר, ביניהם המוח ועמוד השדרה. פגם בהתפתחות התקינה של תאים בודדים בשלב מוקדם של ההיריון, עוד בטרם שהאם יודעת שהיא הרה- עלול לגרום למומים במערכת שלמה.

חשוב שתדעי- מומלץ להמשיך לצרוך חומצה פולית לאורך כל תקופת ההיריון לצורך התפתחות תקינה של  העובר וגדילתו, וגם כדי למנוע אנמיה אצל האישה ההרה. כמו כן, מאחר ובמקרים רבים ההיריון לא מתכונן, יש המלצות לצרוך חומצה פולית בכל יום לאורך גיל הפוריות.

איך לצרוך את החומצה הפולית? 

בגדול, ניתן לצרוך חומצה פולית באופן טבעי על ידי אכילת מזונות שונים: ירקות עליים - תרד, לפת, מנגולד וכרוב; קטניות- אפונה, נבטים, בוטנים ודגנים מלאים; פירות הדר ומקורות מן החי כמו בשר ואיברים פנימיים דוגמת כבד. 

עם זאת, קשה לצרוך את הכמות הדרושה של חומצה פולית בהריון רק דרך מזון, והפתרון לכך יגיע ממקור חיצוני כדוגמת תוספי התזונה. נוסף על כך, החומצה הטבעית אינה יכולה לשמש כתחליף לזו המגיעה ממקור חיצוני היות ולא נספגת בגוף במלואה.

מינון חומצה פולית בתקופת ההיריון

המינון המומלץ של חומצה פולית עבור נשים בגיל הפוריות הינו 400 מק"ג ליום לפחות. נשים אשר ילדו בעבר תינוק בעל מום, בעלי רקע של מומים במשפחה, סוכרתיים או בעלי משקל עודף יקבלו המלצה לצרוך חומצה פולית בהריון שלפעמים עשויה לעלות על מינון של 5 מ"ג ליום - מינון זה כמובן יקבע על ידי רופא נשים מוסמך בלבד. 

כל כך הרבה סוגים של חומצה פולית, איך בוחרים?

יש כל כך הרבה אפשרויות, ובכל זאת נצטרך לבחור באחת. ההמלצה שלנו היא לצרוך חומצה פולית בנגזרת פולאט. מדוע?

חומצה פולית רגילה עוברת תהליך פירוק בגוף עד שהופכת לפעילה מה שגורם לתהליך ספיגה איטי יותר. נגזרת הפולאט מאפשרת לחומצה להגיע "מוכנה לגוף", ללא צורך בהמרות ותהליכים נוספים מה שמעניק ספיגה יעילה ומירבית לגוף ממש כמו בטבע. יתרה מכך, נמצא כי בהשוואה לנטילה של חומצה פולית רגילה, הנטילה של פולט נמצאה כיעילה ובטוחה יותר מאחרות

בלי חשש לתופעות לוואי

כולנו נרתעות מליטול תוספים אשר גורמים לנו לתופעות לוואי, זה לגמרי ברור ומובן. היופי בחומצה הפולית, בשונה מתוספים אחרים, הוא שלחומצה הפולית אין תופעות לוואי, ומכאן כי ניתן לקחת ללא חשש.  

לסיכום, חומצה פולית בהריון נחוצה בהחלט (ובהכרח) לתהליך הריון תקין עבור העובר ועבור האם ההריונית. 

שיהיה היריון קל ובריא!

 

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו