"> "> ">
  • -
  • -

icoלהבין את בריאות המעיים- מדריך מקוצר

להבין את מערכת העיכול שלנו יכול להיות משהו קצת קשה לעיכול, בכל זאת מדובר במערכת שבה המעי (אצל אדם בוגר) משתרע על שטח של כ-200 מ"ר! אבל ברגע שמפרקים את המערכת לחתיכות קטנות יותר, הרבה יותר קל להבין כיצד היא פועלת ומה החשיבות שלה. הכנו לכם מדריך מקוצר על חשיבות בריאות המעיים וריכזנו לכם טיפים שיכולים להוביל אתכם בדרך לשם. בואו נתחיל>>

לא על המעי לבדו- בואו נכיר את מערכת העיכול

המעי שלנו הוא למעשה עוד איבר בתוך מערכת העיכול שלנו, שהיא מערכת מורכבת המבצעת פונקציות חיוניות רבות על מנת לסייע בפירוק האוכל שאנו אוכלים. המערכת מתחילה למעשה מהרגע שהמזון נכנס אלינו לפה ואז מתחיל תהליך העיכול. המזון עובר בכמה מוקדים לאורך הדרך, ביניהם המעי הדק והמעי הגס. במעי הדק, אנזימים ומיצי מרה משתחררים על ידי הלבלב וכיס המרה שנמצא ליד הכבד כדי לעזור בפירוק המזון, כך שרכיבי התזונה השונים יוכלו להיספג בצורה טובה בזרם הדם שלנו. המעי הגס סופג כמויות גדולות של מים ואלקטרוליטים (רכיבי תזונה) ועוזר בפינוי חומר הפסולת וחומרים אחרים שגופנו אינו זקוק להם.

פלורת המעי- מה זה בדיוק?

בגוף שלנו יש מערכת המורכבת מחיידקים (המכונה גם מיקרו-פלורה או פלורה) שחיה בדרכי המעי. מערכת חיידקית זו נקראת המיקרוביוטה של המעי. מדובר במערכת מתוחכמת שמתחילה להתפתח כבר לאחר הלידה. אחד הגורמים החשובים ביותר הקובעים את המיקרוביום של התינוק שנולד הוא הרכב הפלורה הטבעית של האם וסוג התזונה שלה. ישנם מחקרים המצביעים כי תינוקות הניזונים מחלב האם הינם חזקים יותר וייתכן וישנה גם השפעה לצורת הלידה (טבעית או ניתוח קיסרי) בהרכב המיקרוביום.

ניתן לזהות את החיידקים במעי של התינוק החל מבערך שבועיים לאחר הלידה,  כאשר ההרכב מתעשר בהדרגה עד שבגיל שנה יש לתינוק כבר את כל הזנים האופייניים, ובגיל 3 בערך המיקרוביום של הילד משתווה לזה של המבוגר.

פלורת המעיים יכולה להשתנות על סמך גורמים שונים שמשפיעים עליה, כמו התזונה, רמות מתח, שימוש באנטיביוטיקה ושלבי חיים שונים ביניהם גיל ההתבגרות, הריון וגיל המעבר. חיידקי המעיים המרכיבים את הפלורה הם חלק בלתי נפרד ממערכת העיכול, וכאשר התזונה והבריאות משתנים, כך גם הרכב החיידקים במעי.

חיידקים טובים לעומת חיידקים רעים: מדוע מעי בריא חשוב

במעי שלנו יש כמאה טריליון תאי חיידקים- בערך פי עשרה ממספר התאים בגוף כולו! בעוד שרוב החיידקים הללו אינם מזיקים, חלקם יכולים לגרום לבעיות מסוימות. בכל המקרים, החיידקים 'הטובים' הם הרבה יותר מ'הרעים', אך כל שינוי באיזון וביחס של החיידקים הטובים לעומת הרעים בפלורה, מהסיבות שצוינו קודם לכן, עשוי להשפיע על תפקוד מערכת העיכול שלכם.

הקשר הלא יאמן בין המעי למוח

לא ייאמן, אבל למערכת העיכול שלנו יש מערכת עצבים משלה המורכבת ממעל 100 מיליון נוירונים. למעשה, מחקרים מתמשכים מראים שהיא מכונה "המוח השני" והיא קשורה בצורה הדוקה למוח שלנו, בלי שאפילו נדע זאת. לדוגמא, כולנו מכירים את התחושה של "פרפרים בבטן". ברור שאין חרקים בצבע יפה שמתנופפים בבטן שלנו, אך הבטן שלנו מעבירה תחושה זו למוח. באופן דומה, מחקרים מצביעים על כך שכאשר פלורת המעיים שלנו איננה מאוזנת (כלומר היחס בין החיידקים הטובים לרעים הופר) הדבר עלול להשפיע לרעה על בריאותנו הכללית ואף להשפיע על מצב הרוח.

צעדים קלים למעיים בריאים

החדשות הטובות הן שבריאות המעי שלנו יכולה להיות בשליטתנו. ישנן דרכים רבות וקלות לשפר את בריאות המעיים הכללית. זכרו, אין הדבר אומר שאתם צריכים לבצע שינויים דרסטיים בחייכם- אפילו צעדים קטנים יכולים להשפיע.

  • הקפידו על תזונה בריאה: יש רשימה ארוכה של מזונות שתוכלו להוסיף לרשימת המכולת שלכם שטובים למעי שלכם ביניהם: עוף, סלמון ודגים אחרים, אבוקדו וזיתים, יוגורט, בננות, לחמים מלאים, פירות, ירקות, קטניות ודגנים. ואם אתם ממש משתוקקים למשהו מתוק, ממתקים טבעיים כמו רסק תפוחים, סירופ מייפל ודבש טהור הם אלטרנטיבות טובות לסוכר מזוקק.
  • התאמנו באופן קבוע: לכו לחוגים או התאמנו בחדר כושר, או שנו חלקים קטנים מהשגרה היומיומית שלכם כמו לעלות במדרגות במקום במעלית או ללכת במקום לנסוע.
  • הקפידו על שינת לילה טובה: שינה טובה ונינוחה חיונית לבריאות הכללית שלכם - נסו ללכת לישון ולקום באותה שעה בכל יום והימנעו מצפייה בכל סוגי המסכים בזמן הסמוך לשינה.
  • נהלו את המתח בחייכם: מצאו שיטות שמתאימות לכם כדי להתמודד עם לחץ. למשל, באמצעות מדיטציה, פעילות גופנית והרגעות אחרות שיעזרו לכם לשמור על רמות הלחץ.
  • שתו הרבה מים: מים חשובים מאוד לבריאות ומסייעים בתהליכי העיכול, שומרים על הגוף מפני התייבשות, שוטפים את הרעלים ולכל אלו יתרונות רבים לגוף שלכם.
  • הוסיפו פרוביוטיקה כחלק מהתזונה היומית שלכם: אחת הדרכים הטובות ביותר לתמוך בבריאות המעיים היא על ידי הגדלת צריכת הפרוביוטיקה שלכם, שהיא הוספת חיידקים טובים המסייעים להחזיר את האיזון למעי. אחרי הכל, מעי מאוזן היטב הוא מעי בריא. החיידקים הפרוביוטיים פועלים במערכת העיכול, אך חשוב לציין גם כי בניגוד למה שחשבו בעבר, הם משפיעים על עוד הרבה היבטים בריאותיים חוץ ממערכת העיכול, כמו מערכת החיסון, ספיגת ויטמינים ומינרלים, מאזן מלחים ואפילו תפקודים מטבוליים ומנטליים.  

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו