• -
  • -

icoלהצליח בבחינות באופן טבעי

עונת הבגרויות היא תקופה עמוסה ומלחיצה מכל הבחינות. הקושי לשנן כמויות גדולות של חומר חדש, להבין לעומק מאמרים ארוכים ולהשיג תוצאות טובות במבחנים נראה קשה לביצוע, בעיקר עבור אלו שמתמודדים עם בעיות קשב וריכוז. הבשורות הטובות הן שיש דרכים טבעיות ופשוטות להתמודד עימן.

מהן הפרעות קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות התנהגותיות בעלות שכיחות גבוהה בקרב ילדים, אשר לעיתים נלוות לה היפראקטיביות (ADD/ADHD). המאפיין העיקרי של הפרעת קשב וריכוז הוא היכולת לקלוט בו זמנית מגוון רב של גירויים ולהתייחס לכולם באופן שווה. כלומר, העדר היכולת לבודד גירוי אחד ולהתייחס אליו בלבד, תוך התעלמות מהגירויים האחרים. 

הפרעת קשב וריכוז מתבטאת במגוון צורות התנהגות:

  • מוותרים בקלות על השלמת משימות, מטלות ותחביבים
  • כישורי בחינת מציאות לקויים והתחמקות מהגיון
  • קושי בביצוע אינטגרציה - השלכה מהכלל לפרט ומהפרט לכלל
  • קושי להתמקד בנושא אחד לאורך זמן
  • קושי בניהול הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך
  • קושי לקבל החלטות או לבחור בין אפשרויות בקלות וללא חשש
  • קושי בתכנון תוכניות או התמדה עקבית בביצוע פעולה
  • קושי להתעלם מקיומן של גירויים חיצוניים מתחרים
  • קבלת גירוי יתר ורגישות יתר מהסביבה
  • כישורי האזנה לקויים המתבטאים בהתפרצות לדברי אחרים ושינוי נושא באופן פתאומי
  • קושי ביכולת לנהל תגובות רגשיות, תגובה מוגזמת לדפוסי רצף דיכוי עצבי ובעקבותיה אף
  • התפרצויות זעם
  • תסכול המתפרץ בקלות, חוסר יציבות רגשית ונטייה לבכי, המוביל לשינויי מצב רוח
  • פתאומיים וחוסר עקביות התנהגותית
  • חוסר יכולת לשמור על התנהגות חברתית נאותה, נטייה להפריע למהלך השיעור בבית הספר
  • קושי במעקב אחר הוראות והנחיות
  • חוסר סבלנות, קושי רב בדחיית סיפוקים
  • דפוסי שינה לקויים המלווים בתחושת עייפות, כעס או דכאון בעת התעוררות משינה

ב-90% מן המקרים, הטיפול המועדף בהפרעות קשב וריכוז הינו מתן ריטלין - תרופה פסיכותרפית המשמשת לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ולנרקולפסיה. התרופה שייכת לקבוצת הפנתילאמינים ופועלת על מערכת העצבים המרכזית. כאשר מתלווה היפראקטיביות לבעיית הקשב, לריטלין יש השפעה מרגיעה, על אף שלריטלין עצמו יש השפעה מעוררת על המוח.

הריטלין נמצא בשימוש זה כ-65 שנים והיא התרופה שנחקרה בצורה הנרחבת ביותר מבין התרופות המשמשות בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. שימוש בריטלין אמנם בטוח, אך הוא כולל תופעות לוואי נפוצות כגון ירידה בתאבון ונדודי שינה בתחילת הטיפול, כאבי ראש וכאבי בטן, עצבנות ואפטיות. בעקבות זאת, הורים רבים מביעים התנגדות לשימוש בריטלין. 

לא הריטלין לבדו
פופולרי ככל שיהיה, נטילת ריטלין היא לא הדרך היחידה להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז ויש לה לא מעט אלטרנטיבות טבעיות ופשוטות.

  • תזונה מאוזנת -  אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הפרעות קשב וריכוז הוא המזון שאנו אוכלים. תזונה נכונה עשויה להפחית את הפרעות הקשב, לשפר את היכולות הקוגניטיביות ולייעל את פעולת הגוף והמוח. תזונה מגוונות כוללת פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, דגים, חלבונים ופחמימות לצד ויטמינים ומינרלים חיוניים.
  • שעות שינה - מחסור בשעות שינה בכמות מספקת עלול להוביל לקשיי ריכוז וזיכרון, ליקויים בביצועים מנטליים, לשינויים במצב הרוח, למתחים, להפרעות למידה ואף להפרעות קשב. מומלץ להקפיד על 10-8 שעות שינה מדי לילה.
  • הימנעות מצריכת סוכר - כמויות גדולות של סוכר מעובד, המצוי בשפע בדגני בוקר מסוכרים, ממתקים, משקאות מוגזים ומיצים ממותקים, גורמות לשינויים מהירים ברמת הסוכר בדם. לאחר צריכת סוכר מעובד רמות האינסולין מרקיעות שחקים ולאחר מכן, צונחות נמוך ומהר. התוצאה היא תנודות קיצוניות במצבי הרוח, השתלטות של תחושת דיכאון ותשישות ואף התנהגות היפראקטיבית. תופעות אלו עשויות לקרות לכל מי שמפריז באכילת כמויות גדולות של סוכר מעובד, אך אצל אנשים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, ההשפעה חמורה הרבה יותר.
  • הרגלים בריאים - הקפידו על אכילת ארוחת בוקר עשירה שתספק לגוף את האנרגיה הדרושה לו על מנת להתחיל את היום ברגל ימין, שתסייע לו לשמור על עירנות וריכוז לאורך זמן, לשפר את תפקודי המוח ולהפחית מתח ועייפות.
  • פעילות גופנית – מחקרים שנערכו בנושא מוכיחים שפעילות גופנית משפרת מאוד את ההרגשה הכללית של בעלי הפרעות קשב. התנועתיות המוגברת מאפשרת למוח לייצר יותר אנדרנלין, המעורר את האזורים במוח האחראים על התכנון, הארגון וכישורי הביצוע.  לדוגמה, יש המעידים כי הזמן הטוב ביותר עבורם להפנים חומר לימודי הוא תוך כדי ריצה על שפת הים או בזמן דיווש נמרץ באופניים.

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו