• -
  • -

icoלעבור את גיל המעבר בקלות!

מאת: קרין ארצי |

מרבית הנשים חוות שינויים הורמונאליים בסביבות גיל ה–50 לחייהן. כשש שנים לפני הפסקת המחזור בפועל, הולך ויורד בהדרגה ייצור ההורמון אסטרוגן, על ידי השחלות, עד להפסקתו המלאה, ובמקביל חלה גם הפסקה בייצור ההורמון פרוגסטרון. תקופת גיל המעבר אורכת בין שנתיים לעשר שנים.

תסמיני גיל המעבר
הירידה ברמות ההורמונים יכולה לגרום לקשת של תסמינים היכולים להמשך על פני מספר חודשים או שנים. אצל חלק מהנשים תסמינים אלה יכולים לגרום לאי נוחות בדרגות שונות ואילו נשים אחרות כלל לא יסבלו.

את תסמיני גיל המעבר ניתן לחלק לטווחי זמן שונים

  • בטווח הקצר - דימומים לא סדירים, גלי חום, עייפות, הפרעות שינה, הפרעות זיכרון, כאבי ראש, חרדה, דיכאון, ירידה בליבידו (חשק מיני) ועוד.
  • בטווח הבינוני - תסמינים מקומיים וגינליים, כאבים בקיום יחסי מין והפרעות במתן שתן.
  • בטווח הארוך - אוסטאופורוזיס ושברים, מחלות לב וכלי דם ופגיעה בזיכרון וחשיבה.

תזונה מומלצת בגיל המעבר
מומלץ לצרוך תזונה עשירה במזונות פיטו אסטרוגנים שהם למעשה רכיבים דמויי האסטרוגן שקיימים במזונות צמחיים רבים כמו סויה, פשתן, עדשים, שעועית יבשה, אספרגו, שזיפים, שום, חיטה ותפוחי עץ.

הפיטו אסטרוגנים פועלים כאדפטוגנים, זאת אומרת, מתאימים עצמם לצרכי הגוף. גם משלימים חסר של אסטרוגן כאשר יש חסר וגם מפחיתים פעילותו בגוף כאשר יש עודף של אסטרוגן בגוף.

מומלץ לצרוך תפריט המכיל שפע של מזונות עתירי סיבים, בעיקר סיבים בלתי-מסיסים (פסיליום או שיבולת שועל) המסוגלים לספוח חומרים מזיקים ממערכת העיכול, לעכב את ספיגתם מחדש ולהפחית את העומס על הכבד. יש להעדיף דיאטה עשירה בפירות וירקות ולהמעיט בצריכת מזונות מן החי. מומלץ להפחית צריכת סוכרים ולהרבות בשתייה. בנוסף, מומלץ להימנע מדיאטה עתירת שומנים רווים, ממזון מתובל, אלכוהול, קפאין ומשקאות חמים.

טיפים להקלה על תופעות גיל המעבר

  • הפסקת עישון והפחתת צריכה של קפאין
  • דיאטה נכונה המבוססת על מזון דל שומן וכולסטרול, עשירה בסיבים ממקור ירקות ופירות ומועשרת בוויטמינים ומינרלים ובכלל זה סידן
  • הפחתה במשקל
  • פעילות גופנית, כגון: הליכה או ריצה לפחות 3 פעמים בשבוע
  • שיטות אנטי סרטס כמו יוגה, פלדנקרייז מדיטציה 
  • במקרים של יובש נרתיקי להשתמש במסככים על בסיס יום יומי
  • ביקורות סדירות על ידי רופא נשים לצורך בדיקה גינקולוגית, בדיקת שד, משטח פאפ מצוואר הרחם, ממוגרפיה ובדיקת צפיפות העצם
  • מומלץ ללבוש אריגים טבעיים, על מנת לשמור על אוורור של הגוף

אין ספק כי הטיפול היעיל ביותר בתסמיני גיל המעבר הוא טיפול הורמונלי חלופי באסטרוגן (HRT). שמקל באופן ניכר על התסמינים, עד כדי היעלמותם. אולם למרות היתרונות הרבים של הטיפול החלופי באסטרוגן, לטיפול זה מלווה חשש מתופעות לוואי וסיכונים אפשריים המלווים את הטיפול. החשש הבולט ביותר הוא מעליית הסיכון לסרטן השד, מחלות לב וכלי דם, בשץ וסוכרת.

ההמלצה כיום היא לנסות להקל על התסמינים באופן טבעי ורק במקרים חמורים שפוגעים בתפקוד היומיומי יש לשקול לתת טיפול הורמונאלי חלופי וגם זאת למשך זמן קצר. ניתן להקל על התסמינים בצורה טבעית ובטוחה לשימוש על ידי תוספי תזונה שהוכחות מדעית כיעילים לאיזון הורמונלי ובעלי השפעה מיטיבה על תופעות של גיל המעבר.

פיטו פימייל מבית סופהרב נחקר ופורסם בספרות המדעית!*
החוקרים מצאו את המוצר יעיל להקלה על תסמיני גיל המעבר לרבות גלי חום והזעות לילה. כמו כן דיווחו הנסייניות על שיפור מצב הרוח ושיפור באיכות השינה.

 

*References:

Gynecological Endocrinology, Feb 2007:23(2): 117-122

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו