• -
  • -

icoלרגל חודש הטבעונות: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B12 וברזל

אורח חיים טבעוני הפך בזמן האחרון להרבה יותר מעוד טרנד חולף, אלא בחירה של ממש בסגנון חיים בריא, בין אם מסיבות אידיאולוגיות ובין אם לאו. עם זאת, מעבר לתזונה שמבוססת בעיקרה על מזונות צמחיים ללא תכנון מדויק עלולה גם להוביל למצבים של חוסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים מסוגים שונים, כאשר שניים נפוצים הם: ויטמין B12  וברזל. איך מגלים מחסור וכיצד הכי נכון להשלים אותו? המשיכו לקרוא.

מהו ויטמין B12?

ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר בגוף השייך למשפחת ויטמיני ה  B-. הוא חיוני לתפקוד תקין של גוף האדם ונחוץ במיוחד לייצור כדוריות דם אדומות. מחקרים רבים מראים כי יש לו גם חשיבות עצומה בכל הקשור למערכת העצבים ופעילותה התקינה, זיכרון, תאי המוח ומצב הרוח.

ומה לגבי ברזל?

בין אם אתם חדשים בעולם הטבעונות או הצמחונות- ככל הנראה שכאשר נפגשתם עם הרופא הוא ביקש לבדוק את מצב הברזל שלכם. ברזל הוא מינרל מהחשובים לגופנו אשר ממלא מגוון תפקידים בבריאותנו. הברזל חשוב לייצור המוגלובין, המוביל חמצן בכדוריות הדם האדומות, ויש לו גם תפקיד חשוב בתהליכים מטבוליים שונים, במנגנון חלוקת התא ובסינתזה של DNA.

מה הקשר בין צמחונות וטבעונות לאנמיה

אנמיה מתייחסת למצב של חוסר והיא נגרמת בעקבות ירידה במספר תאי הדם האדומים בגוף או ברמת ההמוגלובין בדם. קיימים סוגים שונים של אנמיה ובדרגות חומרה משתנות. סוג האנמיה השכיח ביותר הוא על רקע מחסור בברזל. אך יש גם סוגים נוספים של אנמיה שניתן למצוא במחסור בוויטמין B12 ו/או חומצה פולית. למעשה מחקרים מראים על חוסר כרוני בוויטמין B12  אצל כ-30% מהישראלים.

מי שנמצא בסיכון יתר למחסור בברזל וויטמין B12 הם צמחונים וטבעוניים מאחר ואלו שני רכיבים דומיננטיים במקורות מן החי כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב. זה לא אומר שאין שלל אופציות אחרות לקבל את הרכיבים הללו בתזונה צמחית, להפך ישנם הרבה מקורות לברזל וגם לוויטמין B12, אבל הרבה פעמים אלו שבוחרים בתזונה טבעונית אוכלים בצורה לא מאוזנת, או מורידים מהתפריט שלהם מאכלים מסוגים שונים העשירים בוויטמינים ומינרלים קל יותר להגיע לחוסרים. בנוסף, לא די להתייחס לכמות הברזל או ויטמין B12 במזון, אלא גם לספיגה ולזמינות הביולוגית שלהם לגוף.

מסיבה זו הבוחרים בתזונה טבעונים צריכים להקפיד על שילוב של מזונות צמחיים שמכילים כמות מספקת של הוויטמין, אבל גם להקפיד לגבות את התפריט שלהם, לבצע מעקב ובמידת הצורך להשלים את החוסרים בעזרת תוספי תזונה.

מהם תסמיני המחסור של ויטמין B12 וברזל?

התסמינים של אנמיה שנגרמת ממחסור ב-B12 או ברזל די דומים. עלולים להופיע סימנים של עייפות, חולשה, בלבול, קשיי עיכול, חיוורון, נימול ולעיתים גם נשירת שיער על רקע של אנמיה. במצב של מחסור בוויטמין B12 ייתכנו גם כאבים בגפיים.

איך מאבחנים מחסור בוויטמין B12 ובברזל?

כל התסמינים המוזכרים כאן יכולים להעיד גם על מצבים בריאותיים אחרים, ולכן במידה ואתם חשים בתסמינים הללו רצוי שתיגשו לרופא ופשוט תבצעו בדיקת דם קטנה ופשוטה שתבדוק האם חסר לכם את הרכיבים הללו. בנוסף מומלץ לעשות גם ספירת דם כדי להעריך האם יש כבר אנמיה.

איך משלימים את החסר?

במידה והנכם סובלים ממחסור בוויטמין B12 או ברזל, חשוב שתשלימו אותם ממקור חיצוני. על המדפים ניתן למצוא מגוון רחב יחסית של תוספים, אבל גם בתחום הזה יש תוספים מומלצים ומוכחים יותר מאחרים. בעולם תוספי התזונה טכנולוגיה מתקדמת עושה את ההבדל. הנה כמה דברים שכדאי שתזכרו לפני שאתם ניגשים למדף:

  • מתילקובלאמין – מדובר בנגזרת הפעילה של ויטמין b12. נגזרת זו אינה זקוקה להמרות נוספות בגוף, ולכן יש לה זמינות ביולוגית גבוהה יותר והיא נספגת בצורה מירבית.
  • ברזל עדין- כשאתם באים לבחור תוסף ברזל איכותי, הקפידו על שלושת הפרמטרים הבאים: נוחות נטילה, רמת ספיגה ותופעות לוואי. בישראל ובעולם הרבה מהאנשים נמנעים מלקיחת תוסף ברזל בשל החשש מתופעות הלוואי הידועות כמו עצירות וכאבי בטן. הפתרון לכך: תוספי ברזל עדין במינונים יעילים ובנגזרות כמו ביסגליסינאט הידידותי לעיכול ונספג ביעילות וללא תופעות לוואי.

לסיכום

אם אתם זקוקים להשלמת וויטמין 12B או ברזל, אנו ממליצים לבחור במוצרים החדשים ביותר בשוק, שפותחו בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ועושים שימוש בנגזרות טבעיות שיעניקו לכם את התוצאות הטובות ביותר.

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

נא השאירו שם וטלפון ויועצנו המומחים יחזרו אליכם
בהקדם למענה אישי ומקצועי.

שעות פעילות מחלקת הדרכה מקצועית:
ימים א' - ד' בין השעות 17:30 - 8:30
יום ה' בין השעות 08:30-16-30
לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו