• -
  • -

icoעל חשיבות ויטמין D בגיל השלישי

מהו ויטמין D?

ויטמין D הוא חבר במשפחת הוויטמינים המסיסים בשומן, עליהם נמנים גם ויטמין A, E ו-K. ויטמין D מצוי במספר מצומצם של מזונות ומיוצר בגוף האדם כתגובה לאור השמש ולכן קרוי גם בשם "ויטמין השמש".

חשיבות ויטמין D לאוכלוסייה הבוגרת

לוויטמין D תפקיד מפתח בשמירה על מבנה וחוזק העצמות, השיניים והשרירים. הוא מעודד ספיגה של סידן, שהוא מינרל קריטי לבריאות העצם ולחוזקה. למעשה, ללא הוויטמין, גופנו עלול לאבד מסת עצם, מה שעשוי להוביל לכאבי עצמות, שברים וחולשת שרירים. בנוסף, לוויטמין D על פי מחקרים, יש גם תפקיד חשוב בתפקוד תקין של מערכת החיסון , עם כל מה שמשתמע ממערכת חיסון חלשה במצבי חסר של הוויטמין.

על אף השמש

על אף שישראל היא מדינה שטופת שמש, מחקרים מהשנים האחרונות הראו כי כ-70% מהאוכלוסייה סובלת ממחסור בוויטמין D. הסיבות למחסור שנצפה מגוונות וכוללות צריכה לא מספקת של מאכלים המכילים ויטמין D (כמו דגים ומוצרי חלב מועשרים), חשיפה מועטה לקרני השמש, וכן ירידה ביכולת העור לייצר את הוויטמין בגלל שימוש בקרמי הגנה.

מדוע מחסור בוויטמין D נפוץ יותר בקרב אוכלוסיית הקשישים?

באופן כללי, גוף האדם לא יכול לייצר ויטמינים, ובוודאי לא מינרלים, לכן הוא צריך לקבל אותם בצורה חיצונית באמצעות המזון. אולם, כדאי לדעת שככל שהגיל עולה, כך נפגעת היכולת של הגוף שלנו להפיק את המקסימום מהמזון שאנו אוכלים וממקורות חיצוניים אחרים כמו השמש. צרכי הגוף משתנים, ואיתם גם מינון הוויטמינים שיש לספק לו.

אצל אנשים מבוגרים הסיכוי למחסור בוויטמין D גדל בעקבות סיבות שונות, כגון:

  • ירידה בצריכת התזונה
  • ספיגת מעיים לקויה
  • פחות חשיפה לאור השמש (ישיבה בבית)

בנוסף לאוכלוסיית הקשישים, מחסור בוויטמין D נפוץ גם אצל צעירים העובדים במקומות סגורים ואוכלוסיות מסוימות הנוהגות לכסות את רוב גופם. גם אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר קיים סיכון למחסור בוויטמין, מאחר והוא נוטה להיאגר ברקמות השומן במקום להתפזר בגוף דרך מחזור הדם.

מה המשמעות של מחסור בוויטמין D בגיל השלישי?

מחסור בוויטמין D עלול להביא להגברת הסיכון לשברים (בגלל דלדול בצפיפות העצם) ולכאבים וחולשת שרירים. כך, למשל, התברר כי אצל רבים ממי שסבלו משבר בצוואר הירך היה קיים מחסור משמעותי בוויטמין D.  כמו כן, מחקרים שונים הראו שמתן ויטמין D לקשישים, במינון של 800 יחידות בינלאומיות, עם או בלי סידן, הפחית את הסיכון לנפילות בשיעור שבין 50%-72% בהשוואה לבני גילם שקיבלו טיפול דמה (פלצבו)*. בנוסף, מחסור בוויטמין D נמצא גם כמקשה על התפקוד הקוגניטיבי, בעיקר אצל קשישים ומחקרים שונים מצאו כי מחסור בוויטמין D עלול להיות קשור גם לקיצור תוחלת החיים**. נמצא גם כי חוסר בוויטמין D קשור גם במצב רוח ירוד ובחוסר איזון במשק הסוכר אצל קשישים.

אז מה עושים כדי להשיג ויטמין D?

למעשה, במיוחד בגיל המבוגר, אין אפשרות להגיע לרמות תקינות של הוויטמין ללא חשיפה מספקת לשמש ו/או צריכתו באמצעות תוסף תזונה. נטילת ויטמין D כתוסף תזונה תאפשר שמירה של רמתו בדם ותמנע תופעה של חסר.

איזה ויטמין D רצוי לצרוך?

ויטמין D מופיע בשתי צורות : האחת – צורה בלתי פעילה בגוף הנקראת ויטמין D2 והשנייה, הצורה הפעילה  בשם -ויטמין D3. הצורה הפעילה – ויטמין D3 הנספגת במעיים בעזרת חומצות מרה המופרשות בתגובה לאכילת מזונות שומניים, לכן, לרוב, ההמלצה היא ליטול ויטמיןיחד עם מזון שמכיל שומנים.

יחד עם זאת, חשוב לדעת, היום ניתן להשיג בשוק תוספי המזון ויטמין 3D שמכיל את חומצת השומן הטבעיות MCT שמשפרת את הזמינות שלו באופן משמעותי. כך שבזכות חומצות השומן ניתן לצרוך את הוויטמין D בכל שעה, אין צורך לקשור אותו למזון שומני – באופן מאוד נוח וזמין.

מהו מינון ויטמין D המומלץ לאוכלוסיית הקשישים?

לאחרונה ניתנה המלצה ברורה של משרד הבריאות ליטול ויטמין D במינון של 800-1000 מ"ג יחב"ל ליום. ניתן למצוא את הוויטמין בשוק בצורות שונות, דרך טיפות או באמצעות כמוסות סופט ג'ל קטנות במיוחד ורכות לבליעה, כך שכל אחד יכול למצוא לעצמו את השיטה הנוחה לו.

 

*References:

 

8* Broe KE, Chen TC, Weinberg J, Bischoff-Ferrari HA, Holick MF, Kiel DP. A higher dose of vitamin D reduces the risk of falls in nursing home residents: a randomized, multiple-dose study. J Am Geriatr Soc 2007;55:234-239..‏

** Bjelakovic G, Gluud LL, Nikolova D, Whitfield K, Wetterslev J, Simonetti RG, Bjelakovic M, Gluud C. Vitamin D

supplementation for prevention of mortality in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2014, Issue 1. Art. No.: CD007470.

DOI: 10.1002/14651858.CD007470.pub3.

 

 

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו