• -
  • -

icoעצם העניין - סידן ובריאות העצם

הסידן הוא מינרל חיוני לגופנו. הוא מוכר בעיקר כמרכיב חיוני בבניית העצמות, אולם הוא בעל תפקיד חשוב גם בתפקוד תקין של העצבים, בפעילות תקינה של השרירים ובתהליך קרישת הדם. חסר בסידן בגוף הוא מצב שעלול הוביל לסוגים שונים של מחלות. תהליכי בנייה ופירוק של עצם מתרחשים בגופנו כל הזמן. בגיל מבוגר מתרחשים יותר תהליכי פירוק מאשר בנייה ומחלות שונות יכולות להחמיר את התהליך. מחלת העצם הנפוצה ביותר היא אוסטאופורוזיס. למחלה אין תרופה אולם ידוע כי רמת סידן מאוזנת בגוף עשויה למנוע את הופעתה.

בריאות העצם וחסר בסידן
הקשר בין צריכת סידן למניעת אוסטאופורוזיס ידוע כבר שנים רבות. מחקרים הראו כי אצל אנשים רבים שסבלו מהמחלה היתה צריכת הסידן נמוכה באחוזים משמעותיים מהצריכה היומית המומלצת. הסיבה לכך היא, במקרים רבים, דיאטה בלתי מאוזנת המכילה מזונות בעלי אחוז סידן נמוך.

גורם נוסף המשפיע על רמת הסידן בגוף הוא יעילות ספיגת הסידן וזמינותו. תופעת 'בריחת סידן' מוכרת כמצב בו הסידן המסופק לגוף אינו מצליח להיקלט בו. אחת הסיבות העיקריות לבריחת סידן היא הימצאות רעלים הקושרים אליהם את הסידן ולא מאפשרים לו להיות זמין לגוף. סיבה נוספת היא חסר בוויטמין D החיוני בתהליך ספיגת הסידן.

צריכת הסידן היומית המומלצת בקרב מבוגרים היא 1,000 מ"ג עד גיל 50 ו- 1,200 מ"ג מעל גיל 50. חסר בסידן משפיע באופן ישיר על בריאות העצם וכאשר מדובר במצב מתמשך עלולה העצם להיפגע בצורה בלתי הפיכה.

צריכת סידן מהמזון
מזונות המכילים סידן הם טופו, סרדינים, ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, קטניות, גרעיני חמניות, אגוזים, שומשום מלא ומוצריו (כגון טחינה מלאה). גם מקורות צמחיים שונים מכילים כמות לא קטנה של סידן, אך ספיגת סידן שמקורו בצומח יעילה פחות משום שמזון מהצומח עשיר בסיבים תזונתיים ובחומצות מסוימות שמעכבים את הספיגה.

נתרן גורם לעיכוב בספיגת הסידן ולכן מזונות עתירי מלח אינם מומלצים. צריכה גבוהה של אלכוהול וקפאין מגבירים את הפרשת הסידן בשתן ומקטינים את זמינותו בגוף.

על מנת להגביר את ספיגת הסידן מומלץ לצרוך אותו בכמויות קטנות על פני כל היום ולא בארוחה אחת. ככל שכמות הסידן בארוחה קטנה יותר, ספיגתו בגוף יעילה יותר.

צריכת סידן כתוסף תזונה
כאשר רמת הסידן בגוף איננה מספקת מומלץ להשלים את החסר באמצעות תוספי תזונה המכילים סידן. מומלץ לבחור בתוסף תזונה המכיל כמות גבוהה של סידן בשילוב וויטמין D לספיגה מקסימלית בגוף. טיפול משולב בתוספי תזונה המכילים שילוב של סידן וויטמין D נמצא יעיל בהפחתת הסיכון לשברים ובשיפור בריאות העצם.

בישראל, כבמדינות רבות אחרות, צריכת הסידן מהמזון לא מספקת. מי שאינו צורך כלל מוצרי חלב, תחליפי סויה או מזון אחר המועשר בסידן עלול לפתח חסר בסידן ולכן מומלץ לערוך בדיקות תקופתיות ובמידת הצורך להשלים את החסר באמצעות תוספי תזונה המכילים סידן.

 

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו