• -
  • -

icoפירות מיובשים – כמה זה "עולה" לנו?

אז נכון הם יפים, מתוקים ומאוד מבוקשים! ואם אתם משלבים אותם בתזונה היומית שלכם, אתם כנראה מקבלים ערכים תזונתיים חשובים. אבל מחמאות בצד, הפירות המיובשים מקבלים בשנים האחרונות קצת ביקורות מעורבות בגלל הריכוזים הגבוהים של הסוכר שהם מכילים.

אז מה נכון? מה מומלץ לאכול וכמה?

אותה הגברת בשינוי אדרת?

הרבה דובר על הפירות והערכים התזונתיים שלהם (ובצדק), ונדמה שאת אותם ערכים נקבל גם באותה גרסה של הפרי בצורתו המיובשת, הרי הם רק שינו את צורתם... ובכן, לא בדיוק.

הייבוש מוציא את כל המים שבפרי עד לאיבוד של פי 5 מנפחו ובדרך נאבד גם ויטמינים מסיסים במים וביניהם ויטמין C. בסוף נקבל את אותו הפרי, רק מצומק יותר, ולכן - מרוכז הרבה יותר מבחינת הערך הקלורי. 

ב 100 גרם ענבים לדוגמה יש 15 גרם סוכר, ובגרסה המיובשת? ב-100 גרם צימוקים יש 59 גרם סוכר! 14.5 כפיות!

וזה לא נגמר בסוכר, יש לזכור שהייבוש הוא תהליך תעשייתי לכל דבר, הרי רובנו לא נייבש את הפירות בעצמנו על גג הבית כמו שהיו עושים בעבר. במהלך הייצור לפעמים מוסיפים חומרים משמרי צבע, טעם וריח להגדלת האטרקטיביות וחיי המדף. אז כמו בכל תחום, חשוב להבין מה אנחנו קונים. טיפ קטן: ככל שהפרי יותר חום - ככה הוא יותר קרוב למצבו הטבעי, התרחקו מהצבעים העזים.

דוגמאות, דוגמאות בבקשה

אוקיי. בואו נדבר רגע על פרי החמוציות, פרי מפורסם בסגולותיו הבריאותיות לטיפול בדלקת בדרכי השתן. העניין הוא שפרי החמוציות כפרי מיובש, מכיל כמויות גבוהות של סוכר, מה שמהווה דווקא זרז להתפתחות דלקת, כך שלאו דווקא מתאים עבור נשים הסובלות מדלקת בדרכי השתן וגם לחולות בסוכרת.

דבר נוסף, קשה לדעת את ריכוז החומר הפעיל בפרי מיובש (לצורך יעילות טיפולית) ולכן במצב כזה רצוי להיעזר דווקא בתוסף תזונה המכיל תמצית תקנית של חמוציות (ללא סוכר) עם ריכוז גבוה של החומר הפעיל.

דוגמה נוספת, תמרים! תמר הוא ללא ספק פרי פופולרי מבין הפירות היבשים. הוא נחשב לעשיר במגנזיום – אחד המינרלים היותר מדוברים היום שזכה לכותרות נרחבות בעניין התפלת המים בישראל.

מגנזיום הכרחי לבריאות השרירים וזה כולל את שריר הלב. הקצובה היומית המומלצת לצריכת מגנזיום היא בערך 400 מ"ג ליום, מה שיצריך לאכול לפחות 12 תמרים. אך האם אתם באמת רוצים את כל כמויות הסוכר שמתלוות לזה? (24 כפיות סוכר ליתר דיוק!)

לכן, בשביל לקבל את המגנזיום בצורה הזמינה ביותר לגוף, הפתרון הוא תוסף תזונה של מגנזיום ועדיף ציטראט, עם יתרון הספיגה לכלל האוכלוסייה.

ובכל זאת ט"ו בשבט

אם גרמנו לכם לרוץ להשליך לפח את המגש הפירות המיובשים מהודר שקיבלתם, זאת לא הכוונה. נכון, התמקדנו בחסרונות כדי שנבין יותר טוב מה נכנס לנו לצלחת ומה מתחבא תחת המעטפת הקטנה והמתוקה של פירות מיובשים. אבל אין ספק שפירות מיובשים, מעבר להיותם טעימים, מספקים לנו לא מעט יתרונות. הסוכר הטבעי שבהם, בכמויות הנכונות יעניק לנו פתרון מצויין לאנרגיה זמינה והסיבים התזונתיים בהם הם עשירים בריאים מאוד למערכת העיכול שלנו.

בשורה התחתונה, כמו בכל דבר בחיים, הכל שאלה של איזון. בכמויות הנכונות הפירות המיובשים בהחלט יכולים לתרום לנו, אבל אם המטרה שלכם היא השלמת חוסרים של ויטמינים ומינרלים עדיף שתקבלו אותם בצורה מרוכזת מתוספי תזונה ותוותרו על הסוכר הנלווה בצריכת כמויות גדולות של פירות מיובשים.

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו