• -
  • -

icoSuper Food - Challenge your functionality

מאת: אייל יחזקאל – מנהל מותג סופהרב, טבעוני וחובב ריצה |

ספורטאים מקצוענים, שחקנים מקצועיים, טריאתלטים, רצים, מתאמני חדר כושר, רוכבי אופניים, שחיינים, נשות מאמאנט תתעוררו!!! האימון הגופני שלכם חשוב מאין כמוהו, חיוני לשלל תפקודים, עוזר לריכוז, מפחית סטרס, מחזק מערכת חיסון ועוד ועוד. את זה כבר כולנו יודעים לדקלם.

אנחנו גם יודעים להגיד שבזמן אימון ארוך צריך משקה איזוטוני, כמוסות מלחים, ובתום האימון חשוב לאכול חלבון, ואף מתיימרים לומר תוך כמה זמן מתום האימון ניקח את החלבון. אם נמשיך לדון בנושא אז גם כולנו יודעים שאנחנו צריכים נעליים מקצועיות וחולצה מנדפת זיעה, מכנסיים מיוחדים ואוזניות שלא ייצאו מהאוזניים בזמן האימון. וזאת רק ההתחלה..

התרגלנו לחשוב בצורה מקצועית ולרדת לעומקם של דברים, אך בדרך שכחנו להסתכל על הגוף כמכלול שזקוק ליחס מקיף וכולל, לא רק גרביים מיוחדות ומשקפיים שלא יורדיםמהאף אלא גם מזון פונקציונאלי מקיף שנותן מכלול של ויטמינים, מינרלים, חומצות שומן, חלבון ונוגדי חמצון הנקרא "מזון על".

מזון על הוא מעבר לצורך חיוני של הגוף אלא צורך בסיסי של כל מי שעוסק בכל סוג של פעילות גופנית כלשהי. ברגע שאנו יודעים שפעילות גופנית מכניסה את הגוף לסטרס חמצוני, מגדילה את הצורך בחלבון, מרחיבה את השימוש בוויטמינים, מינרלים, חומצות שומן וכו', התפקיד שלנו הוא לספק  לגוף את כל מכלול הרכיבים הללו ולתת לו אספקה שוטפת ומקיפה.

רובנו התרגלנו לומר מגנזיום להתכווצויות, חלבון להעלאת מסת שרירי, קפאין להגברת אנרגיה וכו' אבל זה לא מספיק. בנוסף, עלינו לחשוב על האימון שלנו כאימון שדורש התייחסות רב מערכתית ולא רק נקודתית.

טוב, סיימתי לבוא בטענות, בואו נתחיל לדבר:

מהו מזון על?
מה הופך מזון ל"מזון על"? כל סוג של מזון מאופיין ביתרון מסויים – כמות חלבון, כמות ויטמנים , כמות סידן וכו'. בניגוד אליהם "מזון על" מאופיין באיזון בין כמעט כל רכיבי התזונה שהגוף צריך וביכולת לספק לגוף רכיבים נוספים שתורמים לבריאותינו.במזונות העל ניתן למצוא תערובת ייחודית של ויטמינים, מינרלים, חלבונים, חומצות אמינו, פחמימות, חומצות שומן, סיבים תזונתיים ועוד. מזונות על עשירים במיוחד בנוגדי חמצון החשובים לכל אדם בהקשרים בריאותיים רבים, אך עבור ספורטאים ואנשים העוסקים בפעילות גופנית נוגדי חמצון חיוניים אף יותר. 

מה הקשר לספורטאים ולעוסקים בפעילות גופנית?
פעילות גופנית מאיצה את תהליך הנשימה התאית, מכניסה חמצן בעודף לרקמות, מעלה את הסטרס הפיזיולוגי באופן כללי ומגבירה את העומס על הלב, כלי הדם והשרירים. עלינו לקחת בחשבון שבנוסף ליתרונות של פעילות גופנית קיימים תהליכים מוגברים של חמצון ייתר, ירידה ביכולת של מערכת החיסון בטווח הקצר, שחיקה וכו'.

סטרס חמצוני ותפקידו של NO -ניטריק אוקסיד  
NO היא מולקולה המעורבת במספר תהליכים חיוניים, בעיקר אצל העוסקים בפעילות גופנית. וביניהם ויסות זרימת דם, הרחבת כלי דם והפחתה בלחץ הדם, עידוד ייצור מיטוכונדריה (תחנת הכח של כל תא ותא בגוף), ויסות של סידן וגלוקוז והתכווצות השרירים בהתאמה.NO  עובר למחזור הדם ומשם לרקמות השונות בהן רמת החמצן נמוכה יחסית. בזמן פעילות גופנית, זמינות החמצן בגוף יורדת ורמת ה PH  יורדת, כאן נכנס ה NO  לתפקידו ועושה את עבודתו. יש לציין כי בתהליך ייצור ה – NOמעורבת גם החומצה האמיניתל-ארגינין שיחד עם מולקולת חמצן יוצרת ה – NO.  החשיבות של מזונות על בהקשר הזה הוא בכך שהם מכילים כמות גבוהה של ניטראטים ושל ל-ארגינין שמהם הגוף יכול להפיק את ה NO  הכל כך חיוני לנו.

בפן האישי
היבט נוסף אך לא פחות חשוב הוא מידת ההתאמה התזונתית לאדם באופן אישי. הכוונה היא כי לכל אחד מאתנו צרכים תזונתיים שונים, לא ניתן להתייחס לכולנו באופן דומה וכל ניסיון להפוך את התזונה לסוג של חישוב מתמטי הוא בעייתי. היתרון של "מזונות על" בהקשר הזה הוא האיזון הכל כך טבעי שטמון בהם ומאפשר התאמה אידאלית לכל אדם.

מרבית "מזונות העל" מכילים תכולה גבוהה של חלבון וחומצות אמינו המסייעים לשמירה על חוזק ובריאות השרירים ומפחיתים מהנזק הקטבולי של רקמת השריר לאור מאמץ עצים.  

לקריאה על קבוצות מזון העל, אצות ופטריות תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה הבאה: "נגיעה במזונות העל".

מכל האמור לעיל נראה כי ספורטאים ואלה העוסקים בפעילות גופנית, לא צריכים לשים דגש רק על ביגוד ספורטיבי, תזונה מותאמת ותוספת חלבון איכותי, אלא זקוקים גם להשלמה יומיומית של "מזונות על".

אהבת? שתף עם החברים!

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו