לרגל חודש הטבעונות: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B12 וברזל

ויטמינים ומינרלים
1 מרץ 2022
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • צמחונים וטבעונים נוטים לסבול ממחסור בוויטמין B12 וברזל בשכיחות גבוהה יותר.
  • במידה ונמצאו חוסרים בבדיקות דם, חשוב מאוד להשלים אותם על ידי העשרת התזונה ובמידת הצורך באמצעות נטילת תוספי תזונה. ברזל ו-B12 הכרחיים לגוף ולשמירה על בריאות תקינה.
  • רצוי לבחור תוספי תזונה בעלי כושר ספיגה גבוה ובנגזרות הפעילות, כמו ברזל ביסגליצינאט וויטמין B12 בצורת מתילקובלאמין, לזמינות גבוהה לגוף וללא תופעות לוואי במערכת העיכול.
לרגל חודש הטבעונות: כל מה שצריך לדעת על ויטמין B12 וברזל

אורח חיים טבעוני הפך בזמן האחרון להרבה יותר מעוד טרנד חולף, אלא בחירה של ממש בסגנון חיים בריא, בין אם מסיבות אידיאולוגיות ובין אם לאו. עם זאת, מעבר לתזונה שמבוססת בעיקרה על מזונות צמחיים ללא תכנון מדויק עלולה להוביל למצבים של חוסרים תזונתיים של ויטמינים ומינרלים מסוגים שונים, כאשר הנפוצים ביותר הם- חוסר בוויטמין B12  וברזל. איך מזהים מחסור וכיצד הכי נכון להשלים אותו? המשיכו לקרוא.

מהו ויטמין B12?

ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר בגוף, השייך למשפחת ויטמיני B. הוא חיוני לתפקוד תקין של גוף האדם ונחוץ במיוחד לייצור כדוריות דם אדומות. מחקרים רבים מראים כי יש לו גם חשיבות עצומה בכל הקשור למערכת העצבים ופעילותה התקינה, זיכרון, תאי המוח ומצב הרוח.

ומה לגבי ברזל?

בין אם אתם חדשים בעולם הטבעונות או הצמחונות- ככל הנראה שכאשר נפגשתם עם הרופא הוא ביקש לבדוק את מצב הברזל שלכם. ברזל הוא אחד המינרלים החשובים ביותר לגופנו אשר ממלא מגוון תפקידים בגוף. הברזל חשוב לייצור המוגלובין, חלבון המוביל חמצן ונמצא בכדוריות הדם האדומות, יש לו גם תפקיד חשוב בתהליכים מטבוליים שונים, הוא חיוני לתהליך הפקת האנרגיה בתאים ולפעילות תקינה של מערכת החיסון.

מה הקשר בין צמחונות וטבעונות לאנמיה?

אנמיה מתייחסת למצב של חוסר והיא נגרמת בעקבות ירידה במספר תאי הדם האדומים בגוף או ברמת ההמוגלובין בדם. קיימים סוגים שונים של אנמיה ובדרגות חומרה משתנות. סוג האנמיה השכיח ביותר הוא על רקע מחסור בברזל, אך יש גם סוגים נוספים של אנמיה שקשורים למחסור בוויטמין B12 ו/או חומצה פולית או למצבים בריאותיים אחרים. למעשה מחקרים מראים על חוסר כרוני בוויטמין B12  אצל כ-30% מהישראלים.

מי שנמצא בסיכון גבוה במיוחד למחסור בברזל וויטמין B12 הם צמחונים וטבעוניים מאחר ואלו שני רכיבים דומיננטיים במקורות מן החי כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב. זה לא אומר שאין כלל אפשרות לקבל את הרכיבים הללו בתזונה צמחית, קיימים מקורות צמחיים לברזל אך מעט מקורות לוויטמיןB12 . פעמים רבות, אלו שבוחרים בתזונה טבעונית אוכלים בצורה לא מאוזנת, או מורידים מהתפריט שלהם מאכלים מסוגים שונים העשירים בוויטמינים ומינרלים קל יותר להגיע לחוסרים. בנוסף, לא די להתייחס לכמות הברזל או ויטמין B12 במזון, אלא גם לספיגה ולזמינות הביולוגית שלהם לגוף.

מסיבה זו הבוחרים בתזונה טבעונים צריכים להקפיד באופן מיוחד על צריכת מזונות צמחיים שמכילים כמות מספקת של רכיבים אלו, אבל גם להקפיד לגבות את התפריט שלהם, לבצע מעקב ובמידת הצורך, להשלים את החוסרים בעזרת תוספי תזונה.

מהם תסמיני המחסור של ויטמין B12 וברזל?

התסמינים של אנמיה שנגרמת ממחסור ב B12 או ברזל די דומים. עלולים להופיע סימנים של עייפות, חולשה, כאבי ראש, בחילות, חיוורון, דופק מואץ, נימול בגפיים ולעיתים גם נשירת שיער על רקע של אנמיה. במצב של מחסור חמור או מתמשך בוויטמין B12 קשור בירידה בזיכרון ומצב הרוח ועלול אף להיגרם נזק עיצבי ולכן חשוב ביותר להשלים את המחסור בעת הצורך.

איך מאבחנים מחסור בוויטמין B12 ובברזל?

כל התסמינים המוזכרים כאן יכולים להעיד גם על מצבים בריאותיים אחרים ולכן, במידה ואתם חשים בתסמינים הללו, רצוי שתיגשו לרופא ופשוט תבצעו בדיקת דם קטנה ופשוטה שתבדוק האם אתם סובלים מאנמיה ו/או מחסר ברכיבים הללו.

איך משלימים את החסר?

במידה והנכם סובלים ממחסור בוויטמין B12 או ברזל, חשוב שתשלימו אותם ממקור חיצוני. על המדפים ניתן למצוא מגוון רחב יחסית של תוספי תזונה, אבל גם בתחום הזה יש תוספים מומלצים ומוכחים יותר מאחרים. בעולם תוספי התזונה טכנולוגיה מתקדמת עושה את ההבדל. הנה כמה דברים שכדאי שתזכרו לפני שאתם ניגשים למדף:

  • מתילקובלאמין – מדובר בנגזרת הפעילה של ויטמיןb12 , נגזרת זו אינה זקוקה להמרv נוספת בגוף ולכן יש לה זמינות ביולוגית גבוהה יותר והיא נספגת בצורה מירבית.
  • ברזל עדין -כשאתם באים לבחור תוסף ברזל איכותי, הקפידו על שלושת הפרמטרים הבאים: נוחות נטילה, רמת ספיגה ותופעות לוואי. בישראל ובעולם, אנשים רבים נמנעים מלקיחת תוסף ברזל בשל החשש מתופעות הלוואי הידועות כמו עצירות וכאבי בטן. הפתרון לכך: תוספי ברזל עדין במינונים יעילים ובנגזרות כמו ביסגליסינאט הידידותי לעיכול הנספג ביעילות וללא תופעות לוואי. ניתן אף לצרוך אותו במקביל למזונות ללא חשש מהפרעה לספיגה.

לסיכום

אם אתם זקוקים להשלמת וויטמין B12  או ברזל, אנו ממליצים לבחור במוצרים החדשים ביותר בשוק, שפותחו בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ועושים שימוש בנגזרות טבעיות שיעניקו לכם את התוצאות הטובות ביותר.


גלו עוד באותו נושא

ויטמין D
ויטמינים ומינרלים
1 מרץ 2022

מה באמת אתם יודעים על ויטמין D?

ויטמין D הוא נושא חם ומדובר. מאחורי גל מחקרים ותשומת הלב התקשורתית, זוכה ויטמין D להכרה גבוהה בזכות יתרונותיו הבריאותיים. כנסו וקראו כל מה שאתם...
ספרו לי עוד
הדרכים למניעת ריח רע מהפה
ויטמינים ומינרלים
14 מרץ 2022

הדרכים למניעת ריח רע מהפה

ריח פה הוא תופעה מאוד לא נעימה והפתרונות המקובלים כיום מטפלים בעיקר בתסמינים ולא בשורש הבעיה. בכתבה הבאה תלמדו על דרכים טבעיות ופשוטות להתמודדות עם...
ספרו לי עוד

אולי יעניין אתכם גם

ברזל קומפלקס

ברזל קומפלקס

פורמולה המיועדת לטיפול ולמניעה של מצבי אנמיה וחוסר בברזל
לפרטים נוספים
ויטמין B12 | סדרת Tab in Gum

ויטמין B12 | סדרת Tab in Gum

ויטמין B12 מתילקובלמין 1,000 מק"ג בפורמט של גומי לעיסה
לפרטים נוספים
טיפות ויטמין B12 וחומצה פולית

טיפות ויטמין B12 וחומצה פולית

 טיפות ויטמין B12 בתוספת חומצה פולית בצורתם הטבעית והפעילה לספיגה מיטבית.
לפרטים נוספים
אצת ספירולינה

אצת ספירולינה

אצת ספירולינה במינון של 600 מ"ג בכמוסה אחת
לפרטים נוספים

הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!