אנמיה מחוסר ברזל? על הגורמים, הסיכונים ולמה אסור להתעלם מזה

ויטמינים ומינרלים
13 יוני 2023
גפן בן צור נטורופתית N.D | סרגיי רוזנשטרך רוקח ראשי סופהרב | יבגני וייסברג רוקח, מנהל רפואי סופהרב
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • ברזל הוא מינרל אשר מהווה חלק ממבנה ההמוגלובין ואחראי על הובלת החמצן בגוף.
  • מחסור בברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם, אשר מוביל במשך הזמן לירידה ברמת ההמוגלובין, מצב שיכול להתבטא בעייפות מוגברת, חולשה וחיוורון.
  • אנמיה מחוסר ברזל שכיחה יותר בקרב נשים בגיל הפוריות. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי קרוב ל-30% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מאנמיה מחוסר ברזל.
אנמיה מחוסר ברזל? על הגורמים, הסיכונים ולמה אסור להתעלם מזה

מדוע ברזל כל כך חשוב לבריאות שלנו ומה קורה לנו בגוף כשהוא חסר?

אנמיה מחוסר ברזל היא הסיבה השכיחה ביותר לאנמיה בגילאי הילדות ומהווה מחצית ממקרי האנמיה בכל שכבות הגיל. למי זה קורה בשכיחות גבוהה יותר ומדוע? כל הפרטים בכתבה שלפניכם.

כמו אוויר לנשימה

החיים שלנו תלויים בו! אנחנו לא יכולים לחיות בלעדיו, אפילו לכמה דקות בודדות. חמצן. כל התאים בגוף שלנו צריכים חמצן כדי לחיות. האם חשבתם פעם כיצד החמצן שאתם נושמים מגיע לכל תא ותא בגוף שלכם? נשימה היא פעולה אוטומטית שמתרחשת מעצמה, אנחנו לוקחים נשימה, נכנס אוויר לריאות, ומה עכשיו?

כדי שהחמצן יגיע מהריאות שלכם לכל תא ותא בגוף, הוא צריך להתמוסס בדם ודרכו הוא נוסע ומגיע לכל תא, לכל רקמה ולכל איבר, אך זה לא דבר שקורה מעצמו. מי שאחראי לכך, אלו תאי הדם האדומים, המוכרים גם בשם "כדוריות הדם האדומות". תאים אלו מכילים חלבון בשם המוגלובין, שתפקידו להוביל את החמצן מהריאות אל תאי הגוף.

ברזל הוא חלק בלתי נפרד ממבנה ותפקוד ההמוגלובין, ולמעשה הוא זה שקושר אליו את החמצן וכך מתאפשרת נשיאתו דרך מחזור הדם. מכאן שאתם יכולים להבין עד כמה הברזל חשוב וחיוני עבורכם, ממש כמו אוויר לנשימה.

הידעת? הדם שלנו אדום בגלל ההמוגלובין. מולקולת המוגלובין בנויה ממבנה חלבוני שמחובר למולקולת "הם" (Heme) שהוא למעשה פיגמנט אדום, אליו מחוברים 4 אטומי ברזל.

מה זה ברזל?

ברזל הוא אחד המינרלים החשובים ביותר לגוף האדם, הוא מהווה חלק ממבנה ההמוגלובין ועל כן חשיבותו בהובלת החמצן בגוף. בנוסף לכך, ברזל משתתף בתהליכי חילוף החומרים של שומנים, פחמימות וחלבונים ובתהליך הפקת האנרגיה בתאים. הוא מהווה מרכיב חשוב בייצור של מוליכים עצביים: דופמין, סרוטונין ונוראדרנלין, חיוני לתפקוד תקין של מערכת החיסון ובעל תפקידים נוספים וחשובים בגוף.

מה זה אנמיה?

משמעות המילה אנמיה היא "חוסר דם", היא עלולה להתפתח ממגוון סיבות ומסווגת לפי הגורם.

לפי נתונים אפידמיולוגיים משנת 2021, כמעט 25% מהאנשים בעולם סובלים מאנמיה, כאשר הסיבה השכיחה ביותר היא מחסור בברזל, אשר מהווה כמחצית מכלל מקרי האנמיה בעולם.

האבחנה נעשית על פי בדיקות דם. המדד אשר מצביע על אנמיה הוא רמת המוגלובין (HGB) נמוכה, שלרוב מלווה גם בירידה בכמות תאי הדם האדומים (RBC). מדדים אלו אמנם מספרים לנו שקיים מצב של אנמיה, אך אינם מספיקים בפני עצמם כדי לגלות לנו מה גרם למצב. כדי לקבוע מה סוג האנמיה, יש לבצע בדיקות נוספות.

אנמיה נפוצה בעיקר בשל חוסרים תזונתיים, כשהעיקרי כאמור הוא חוסר בברזל, אך גם חוסר בוויטמין B12 או חומצה פולית, עלולים להוביל לפגיעה בייצור ותפקוד כדוריות הדם האדומות.

יש לציין, כי אנמיה עשויה להופיע מסיבות שאינן קשורות כלל לתזונה. היא עלולה להתפתח כמצב נלווה למחלות כרוניות שונות, בעיות גנטיות או עקב איבוד דם. טיפול באנמיה, מצריך אבחון, כשלפיו יותאם הטיפול.

המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם

הכול מתחיל בבית החרושת לייצור דם, הלא הוא מח העצם, שם מיוצרים תאי הדם שלנו, התאים האדומים והתאים הלבנים. בכדי שתהליך הייצור שלהם יושלם בצורה תקינה, דרושים חומרי הזנה, בעיקר ויטמינים ומינרלים. מחסור בכל אחד מהרכיבים הנחוצים, במשך הזמן, יפגע בתהליך הייצור של תאי הדם או בתפקוד שלהם. ברזל הינו אחד המינרלים החשובים ביותר ליצור תאי הדם האדומים. מחסור בברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם!

מה הם התסמינים של אנמיה מחוסר ברזל?

אנמיה קלה לא תמיד מורגשת ולרוב היא מתפתחת בהדרגה. ישנם מאגרי ברזל בדם (פריטין), אך לבסוף גם הם מתרוקנים במידה ויש מחסור תזונתי בברזל, או לחילופין בעיה בספיגה שלו, מכל סיבה שהיא.

אנמיה מחוסר ברזל יכולה לבוא לביטוי בתסמינים כגון: עייפות, חולשה, חיוורון, נשירת שיער, קוצר נשימה (בעיקר במאמץ), דפיקות לב מואצות, סחרחורת, כאבי ראש או טינטון.

יש לבצע בדיקות דם ולא לאבחן את עצמכם לפי התסמינים שצוינו, מכיוון שהם יכולים לנבוע גם מסיבות אחרות ולא בהכרח מאנמיה.  

מה הן הסיבות לאנמיה מחוסר ברזל?

תזונה דלה בברזל היא הסיבה העיקרית לאנמיה מחוסר ברזל. צמחונים וטבעונים שאינם מקפידים על תפריט מאוזן עלולים לסבול מחסר, כמו גם ילדים או מבוגרים שהתזונה שלהם אינה מגוונת ודלה בברזל, בגלל העדפות תזונתיות או "בררנות באוכל".

בחלק מהמקרים, הבעיה לא טמונה בתזונה לקויה, אלא נובעת מבעיית ספיגה. זו עלולה להיגרם עקב מצבים הקשורים לפעילות לא תקינה של מערכת העיכול, שימוש בתרופות מסוימות, התמודדות הגוף עם זיהום, צריכה מוגברת של מזונות או משקאות שמפריעים לספיגת ברזל וסיבות נוספות.

כל מצב של אנמיה מחוסר ברזל, בעיקר אם מאובחן אצל גברים מבוגרים או נשים אחרי הפסקת הווסת, מצריך בירור רפואי מקיף לאיתור הסיבה וטיפול מתאים.

אנמיה בגלל חוסר ברזל

"קרוב ל-30% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מאנמיה מחוסר ברזל"

כך על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO). אנמיה מחוסר ברזל שכיחה יותר אצל נשים בגיל הפוריות, זאת עקב דימומי הווסת החודשיים, הריונות ולידות. על כן, נשים צריכות להקפיד על בדיקות דם שגרתיות, במיוחד אם הן חשות עייפות מוגברת, תשישות או נשירת שיער. במידה ואכן מתגלה אנמיה, חשוב להתייחס בזמן ולמלא את המאגרים, בהתאם להמלצת הרופא.

אצל נשים בהיריון האחוזים גבוהים אף יותר. כ-38% מהנשים בעולם סובלות מאנמיה בהיריון, זו קשורה לסיכון מוגבר ללידות מוקדמות ולמשקל לידה נמוך של היילוד.

רמות ברזל תקינות בהיריון חשובות לגדילת העובר ובפרט להתפתחות המוח, אשר צורך הרבה מאוד חמצן. למעשה, כ-60% מצריכת החמצן של העובר מופנה למוח. במהלך חודשי ההיריון נוצרים גם מאגרי הברזל של העובר, אשר אמורים לשמש אותו בחודשי חייו הראשונים.  

*לקריאת כתבה בנושא ברזל בהריון: כך תעשי זאת ותמנעי מחוסר ברזל בהריון

איך אפשר להעלות את רמת הברזל?

הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להגביר את הצריכה שלו דרך התזונה ולאכול יותר מאכלים שעשירים בברזל מהחי ומהצומח.

במקביל להעשרת התזונה, הדרך הקלה והיעילה להגדיל את כמות הברזל הנצרכת היא על ידי נטילת תוסף ברזל.

מקורות לברזל במזון

ברזל מהחי: בשר אדום, כבד עוף, הודו, ביצים ודגים.

ברזל מהצומח: קטניות, תרד, פטרוזיליה, מנגולד, מורינגה, אצות, אפונה, סלק, משמשים, תאנים, טחינה, שקדים, אגוזים, זרעים, טף, קינואה ושיבולת שועל.

אכילת מזונות שעשירים בוויטמין C תורמת לשיפור ספיגת הברזל מהמזון.

מה מפריע לספיגה של ברזל?

יש מזונות ומשקאות מסוימים, אשר מעכבים ספיגת ברזל, כמו למשל: קפה, תה, מוצרי חלב וביצים. ישנם רכיבים המצויים במזונות מהצומח, שנקשרים לברזל וכך מקטינים את הספיגה שלו, כמו: סיבים תזונתיים, חומצה פיטית וחומצה אוקסלית, אלו מצויים במגוון ירקות, פירות, עלים ירוקים, קטניות וזרעים.

ניקח לדוגמה את אחד הירקות העשירים ביותר בברזל- תרד, שהוא גם אחד הירקות שמכילים את הכמות הגבוהה ביותר של חומצה אוקסלית, אשר מפריעה לספיגת הברזל, כך שרק כמות קטנה ממנו נספגת.

למרות זאת, עדיין מומלץ לשלב מזונות צמחיים אלו להעשרה וגיוון התפריט! הם מהווים מקור לברזל, גם אם הוא אינו נספג בצורה מלאה ומכילים שפע של רכיבי תזונה נוספים שמועילים לבריאות. אחת הדרכים להפחתת החומצה האוקסלית היא בישול.

הידעת? מינרלים אינם נהרסים בבישול או בחום.

מה שכן חשוב לדעת, זה שאם מבשלים ירקות במים (מרק למשל), המינרלים עוברים למי הבישול, כך שכדאי להשתמש גם בהם.

3 טיפים לשיפור ספיגה של ברזל

  1. ויטמין C–  תורם לספיגת ברזל. לצד העשרת התפריט במקורות לברזל, מומלץ גם לאכול יותר מזונות שעשירים בוויטמין C כמו ירקות ופירות טריים, או לצרוך תוסף ויטמין C.  
  2. הנבטה של קטניות– מנטרלת את החומצה הפיטית שמצויה בהן באופן טבעי ומפריעה לספיגה. גם השרייה ממושכת מפחיתה את הכמות שלה, אך הדרך הטובה והיעילה ביותר להיפטר ממנה היא הנבטה שלהם טרם הבישול. זו מאפשרת זמינות ספיגה גבוהה יותר של המינרלים ובכללם ברזל.
  3. הפרדה ממוצרי חלב, קפה, תה וסיבים– הטיפ הזה  מתייחס בעיקר עבור אלה הנוטלים תוספי ברזל: הפרידו את מועד הנטילה שלו מכל מה שעלול להפריע לספיגה, לפחות שעה לפני או אחרי. אפשרות נוספת, היא לצרוך תוסף ברזל שאינו מתנגש עם מזונות או משקאות, עליו נפרט מיד.

מי זקוק לתוסף ברזל?

ברזל הכרחי לבריאות בכל שלב ובכל גיל, החל משלב העוברות ולמשך כל החיים. ישנם מצבים בהם נדרשת השלמה של ברזל באמצעות תוספי תזונה. אז מי צריך תוסף ברזל?

  • אדם שאובחן עם אנמיה מחוסר ברזל- המלצה לצריכת תוסף ברזל תינתן רק במצב של אנמיה מחוסר ברזל או מטעמים אחרים בהמלצת רופא.
  • נשים בהיריון ולאחר לידה- ההמלצה מתייחסת לכלל הנשים ההרות וללא קשר לתזונה. על פי משרד הבריאות מומלץ לקחת תוסף ברזל באופן יומיומי החל מסוף השליש הראשון ועד שישה שבועות אחרי הלידה. העובר תלוי באם, ואכן בהיריון יש ניצול מוגבר של ברזל וצריך כמות גדולה מהרגיל. במקרים ספציפיים, המינון היומי המומלץ עשוי להשתנות בהתאם להמלצת הרופא. בשל תפקידיו המהותיים של הברזל בגוף, חשוב למלא חוסרים עוד בטרם הכניסה להיריון בכפוף לבדיקות הדם ולהמלצת הרופא, ועל אחת כמה וכמה בזמן ההיריון.
  • תינוקות- מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה וחצי, גם כאן ההמלצה הרשמית מטעם משרד הבריאות היא לתת תוסף ברזל כהשלמה תזונתית, ללא קשר לכמות הברזל במזון. 

*לקריאת כתבה בנושא: ברזל לתינוקות – כל מה שחשוב לדעת

ברזל תופעות לוואי

תוספי הברזל הנפוצים בשוק תוספי התזונה, עלולים לגרום תופעות לוואי לא נעימות כגון: עצירות, שלשול או כאבי בטן. תוספי הברזל הנוזליים עלולים להכתים את השיניים או להשאיר טעם לוואי מתכתי בפה. עקב כך, אנשים רבים נרתעים מנטילת תוספי ברזל.

תוסף ברזל מומלץ שלא גורם לעצירות ולתופעות לוואי אחרות

כן, יש כזה דבר! הוא נקרא ברזל ביסגליצינאט (Bisglycinate Iron), מכונה גם "ברזל עדין". הוא בעל יתרונות שהופכים אותו לאחד מתוספי הברזל הפופולריים בשנים האחרונות. לעומת מרבית תוספי הברזל הקיימים בשוק תוספי התזונה, הוא אינו גורם לעצירות וכאבי בטן, אינו מתנגש עם מוצרי חלב וקפה, כך שאין צורך להפריד את מועד הנטילה. בנוסף, הוא נספג ביעילות בזכות צורת הקשירה הייחודית שלו. קיימים עשרות מחקרים קליניים בבני אדם בקבוצות גיל שונות אשר הוכיחו את יעילותו ובטיחותו של רכיב זה, לרבות בקרב נשים הרות וילדים.

בנוסף לסוג זה של ברזל, קיימים סוגים נוספים שעשויים להיות מופחתי תופעות לוואי כתלות בפורמט או בצורות קשירה שונות, כגון תוסף ברזל בגומי לעיסה, ברזל באבקה, ברזל בטיפות ועוד.  

חשוב לדעת

הימנעות מנטילת תוסף ברזל עלולה להיות בעייתית, במיוחד במצב של אנמיה ובקרב נשים בהיריון ותינוקות. כאשר מבינים את החשיבות של ההשלמה במצבי חוסר והסיכונים שבכך, מוצאים את הדרך! העיקר- לא להתעלם.

אחד הפורמטים החדשניים שהצטרפו לאחרונה לשוק תוספי התזונה הוא תוסף ברזל שמגיע בפורמט של גומי לעיסה, פתרון נהדר, קל להתמדה ונוח לנטילה, במיוחד עבור אלה המתקשים בבליעת כדורים, כדוגמת נשים הרות שסובלות מבחילות ומתקשות בהתמדה עם נטילת תוספי התזונה שלהן.

שפע של בריאות,

צוות סופהרב


אולי יעניין אתכם גם

ברזל 30 מ"ג בתוספת ויטמין C

ברזל 30 מ"ג בתוספת ויטמין C

ברזל בתוספת ויטמין C | תוסף תזונה בגומי לעיסה
 85.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
ברזל קומפלקס

ברזל קומפלקס

קומפלקס ברזל המבוסס על פטנט ™Ferrochel, ויטמין B12 וחומצה פולית בצורתם הפעילה | קל לעיכול ובספיגה משופרת!
 83.5
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
טיפות ברזל

טיפות ברזל

טיפות ברזל לילדים ופעוטות – ספיגה משופרת, ידידותי לעיכול
 30.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
אסטר-C לא חומצי | 1,000 מ"ג

אסטר-C לא חומצי | 1,000 מ"ג

ויטמין C פטנטי ®Ester-C (לא חומצי) בתוספת קומפלקס Super-C | ספיגה משופרת ושהייה של עד 24 שעות בדם!
 131.9
35% הנחה
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist


גלו עוד באותו נושא

ויטמין E: כל מה שחשוב לדעת
ויטמינים ומינרלים
10 ינואר 2023

ויטמין E: כל מה שחשוב לדעת

ויטמין E חשוב לבריאות של נשים וגברים כאחד. הודות לפעילות נוגדת החמצון החזקה שלו, הוא מעכב תהליכי הזדקנות, תורם לבריאות וגמישות העור וחשוב לראייה תקינה.…
ספרו לי עוד
ויטמין B12: כל מה שחשוב לדעת על הוויטמין, המיתוסים והסיכונים במצב של חוסר
ויטמינים ומינרלים
28 דצמבר 2022

ויטמין B12: כל מה שחשוב לדעת על הוויטמין, המיתוסים והסיכונים במצב של חוסר

ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר, הוא משתתף במגוון תהליכים חשובים בגופנו. מקורות ל-B12 במזון הם בעיקר מזונות מהחי וחשוב לשמור על רמה תקינה…
ספרו לי עוד
חיזוק לקראת החורף: ויטמין C, ויטמין D ואבץ
מערכת חיסון
10 יוני 2024

חיזוק לקראת החורף: ויטמין C, ויטמין D ואבץ

החורף בפתח ואיתו מגיעים כל שנה הצינון המציק, האף הנוזל והשיעול הטורדני. זה בדיוק הזמן לחזק את הגוף, עוד לפני העיטוש הראשון. אילו ויטמינים לחורף…
ספרו לי עוד
לשמור על עצמות חזקות: כל מה שרציתם לדעת
בריאות העצם
5 יוני 2024

לשמור על עצמות חזקות: כל מה שרציתם לדעת

כולם יודעים שסידן חשוב לעצמות ושחשוב לשלב מאכלים עם סידן בתזונה. יש מרכיבי תזונה נוספים שחשובים לחיזוק העצמות כמו ויטמין D וויטמין K2. מהי כמות…
ספרו לי עוד
מגנזיום: מדוע הוא חשוב לבריאות שלנו ומי עלול לסבול מחוסר?
ספורט ותנועה
25 מרץ 2024

מגנזיום: מדוע הוא חשוב לבריאות שלנו ומי עלול לסבול מחוסר?

מגנזיום חשוב לבריאות הלב וכלי הדם, לפעילות תקינה של השרירים ומערכת העצבים. חוסר במגנזיום נפוץ בכל שכבות האוכלוסייה בגלל מחסור במי השתייה ואופי התזונה. מי…
ספרו לי עוד
אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?
טיפוח
15 אוגוסט 2022

אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?

אקנה ופצעי בגרות שכיחים בגיל ההתבגרות, אך יכולה להופיע גם בגילאים מבוגרים יותר. במקרים רבים היא פוגעת בביטחון העצמי בגלל ההשפעה על המראה החיצוני. מה…
ספרו לי עוד
בפעם אחת בלבד: כך תחזקו את ההגנה הטבעית של הגוף
חורף
10 מאי 2022

בפעם אחת בלבד: כך תחזקו את ההגנה הטבעית של הגוף

החורף כבר כאן והכוכבים הגדולים של התקופה הם ויטמין C, ויטמין D ואבץ. אם גם אתם נוטלים אותם כדי לחזק את ההגנה הטבעית, כדאי שתצפו…
ספרו לי עוד
מהו מולטי ויטמין ולמה לא כדאי לבחור בכל אחד?
מולטי ויטמינים
9 מאי 2022

מהו מולטי ויטמין ולמה לא כדאי לבחור בכל אחד?

מולטי ויטמין ידוע כבר עשרות שנים כפתרון הנוח ביותר להשלמת חוסרים תזונתיים. אבל לפני שאתם הולכים לקנות את התוסף הראשון על המדף, צפו בהדס צימרמן,…
ספרו לי עוד
הפתרונות הטבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הקטנטנים שחובה להכיר!
מערכת חיסון
3 אוקטובר 2022

הפתרונות הטבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הקטנטנים שחובה להכיר!

הורים, כשבריאות הילדים בראש סדר העדיפויות שלנו, אנחנו נעשה הכל על מנת לשמור עליהם ולחזק אותם. ריכזנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם לשמור על ההגנה הטבעית…
ספרו לי עוד
חומצה פולית בהריון: איתך מהתכנון ועד ההנקה
היריון ולאחר לידה
12 ינואר 2023

חומצה פולית בהריון: איתך מהתכנון ועד ההנקה

חומצה פולית מומלצת בהריון, את זה בוודאי כבר שמעת. למה חשוב כל כך לצרוך אותה עוד לפני הכניסה להיריון ואיזו חומצה פולית מומלצת? כל מה…
ספרו לי עוד
ויטמין C – למה הוא כל כך חשוב?
מערכת חיסון
29 דצמבר 2022

ויטמין C – למה הוא כל כך חשוב?

רבות דובר על ויטמין C המוכר והאהוב, אך יש עוד הרבה מה לומר עליו ועל תפקידו החשוב בחיזוק הגוף. בכתבה הבאה תלמדו עוד כמה דברים…
ספרו לי עוד
פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה
גברים
9 מרץ 2022

פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה

בעיות פוריות אצל גברים שכיחות יותר ממה שנהוג לחשוב. האם כדאי שגם הגבר יכין את גופו? לגמרי כן! כיום המודעות לקשר ההדוק שבין תזונה ואורח…
ספרו לי עוד
הסידן לא נספג בגוף כמו פעם? יש לזה פתרון
בריאות העצם
1 מרץ 2022

הסידן לא נספג בגוף כמו פעם? יש לזה פתרון

ככל שהשנים חולפות, הגוף שלנו מתקשה לנצל את הסידן שהוא מקבל ולהפנות אותו למקומות הרצויים. הדבר מוביל לירידה בצפיפות העצם ומעלה את הסיכון לשברים. מה…
ספרו לי עוד
מה באמת אתם יודעים על ויטמין D?
ויטמינים ומינרלים
1 דצמבר 2022

מה באמת אתם יודעים על ויטמין D?

ויטמין D הוא נושא חם ומדובר. מאחורי גל מחקרים ותשומת הלב התקשורתית, זוכה ויטמין D להכרה גבוהה בזכות יתרונותיו הבריאותיים. כנסו וקראו כל מה שאתם…
ספרו לי עוד
הדרכים למניעת ריח רע מהפה
ויטמינים ומינרלים
14 מרץ 2022

הדרכים למניעת ריח רע מהפה

ריח פה הוא תופעה מאוד לא נעימה והפתרונות המקובלים כיום מטפלים בעיקר בתסמינים ולא בשורש הבעיה. בכתבה הבאה תלמדו על דרכים טבעיות ופשוטות להתמודדות עם…
ספרו לי עוד
התכווצויות שרירים אחרי פעילות גופנית: למה זה קורה?
ספורט ותנועה
1 מרץ 2022

התכווצויות שרירים אחרי פעילות גופנית: למה זה קורה?

התכווצויות שרירים כתוצאה מספורט הם תופעה שכיחה, במיוחד כאשר מתחילים להתאמן או חוזרים לאימונים לאחר תקופת ממושכת. מה עושים כדי להקל מצב של התכווצויות שרירים?…
ספרו לי עוד
ויטמין C: יתרונות וחשיבות
מערכת חיסון
1 מרץ 2022

ויטמין C: יתרונות וחשיבות

חידושים מעולם תוספי התזונה תמיד באים בטוב, בוודאי אם הם משפרים לנו את הספיגה של הוויטמין הכי מפורסם שיש הלא הוא ויטמין C! הגוף שלנו…
ספרו לי עוד
חוזרים ללימודים: אלו הרכיבים שישמרו על הילדים בריאים
מערכת חיסון
12 ספטמבר 2022

חוזרים ללימודים: אלו הרכיבים שישמרו על הילדים בריאים

קניתם כבר ילקוט חדש, ספרים וציוד לבית הספר? תוסיפו עוד דבר לרשימה- רכיבים טבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הילדים. אז אילו רכיבים כדאי להכיר? כנסו…
ספרו לי עוד
ברזל בהריון: כך תעשי זאת ותמנעי מחוסר ברזל בהריון
היריון ולאחר לידה
13 ספטמבר 2022

ברזל בהריון: כך תעשי זאת ותמנעי מחוסר ברזל בהריון

בהיריון? מזל טוב! במיוחד עבורך ריכזנו את כל מה שחשוב שתדעי על ברזל בהריון. חשיבות הברזל, מתי כדאי להתחיל לקחת? איזה תוסף ברזל מומלץ בהיריון…
ספרו לי עוד
ברזל לתינוקות – כל מה שחשוב לדעת
תינוקות וילדים
21 ספטמבר 2022

ברזל לתינוקות – כל מה שחשוב לדעת

לבייבי שלכם מלאו 4 חודשים וקיבלתם המלצה להתחיל לתת לו ברזל לתינוקות. למה הוא חשוב? מה יכול לקרות כשאין רמה מספקת ואיך מתמודדים עם קקי…
ספרו לי עוד
אנמיה בהריון: ממה היא נגרמת ומדוע חשוב לטפל?
היריון ולאחר לידה
5 יוני 2023

אנמיה בהריון: ממה היא נגרמת ומדוע חשוב לטפל?

אנמיה בהיריון היא נפוצה ומצריכה טיפול לשמירה על מהלך היריון תקין. מהי בדיוק אנמיה וממה היא נגרמת? מדוע כדאי להגיע להיריון עם מאגרי ברזל תקינים…
ספרו לי עוד
אבץ- מינרל הפלא
מערכת חיסון
4 יולי 2024

אבץ- מינרל הפלא

למינרל אבץ יתרונות רבים לגוף שלכם. רוצים לדעת מהם המקורות התזונתיים לאבץ, מהי הצריכה המומלצת, כיצד הוא תורם למערכת החיסון ומי עלול להיקלע למחסור? הכנסו…
ספרו לי עוד
מהטבע באהבה: 4 צמחים שיעזרו לכם לחיזוק ההגנה הטבעית בחורף
מערכת חיסון
20 פברואר 2022

מהטבע באהבה: 4 צמחים שיעזרו לכם לחיזוק ההגנה הטבעית בחורף

בחורף הגוף שלנו מתמודד עם אתגרים רבים והמערכת החיסונית שלנו זקוקה לפעמים לבוסט קטן שייתן לה את הכלים לעבור הכל בשלום. זה בדיוק הרגע לחזור…
ספרו לי עוד
הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!