חומצה פולית (ויטמין B9) – לא רק לנשים!

ויטמינים ומינרלים
12 ינואר 2023
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • חומצה פולית חשובה בתהליך חלוקת התאים, יצירת תאי הדם האדומים ולהתפתחות העובר בתחילת ההיריון.
  • מחסור בחומצה פולית עלול להוביל לאנמיה ולתסמינים כמו- חולשה, סחרחורת, דופק מהיר ונשירת שיער.
  • לחומצה פולית בצורת מתיל-פולאט יתרון לעומת הצורה הסינטטית הנפוצה בתוספי התזונה, מאחר וזוהי הצורה הפעילה של הוויטמין.
חומצה פולית (ויטמין B9) – לא רק לנשים!

כולם צריכים חומצה פולית!

על אף היותה מזוהה עם עולם הנשים, כולם צריכים חומצה פולית! וכן, גם גברים, בכל גיל. אפשר לומר עליה שהיא חשובה לנו עוד לפני שאנחנו יוצאים לאוויר העולם, כבר משלב ההפרייה. מדוע אם כך, מדברים עליה תמיד בהקשר לנשים והאם בכלל קיים תוסף חומצה פולית לגברים? כל מה שחשוב לדעת על חומצה פולית, מדוע היא חשובה לבריאות שלנו ומה קורה במצב של חוסר? כל התשובות בפנים.

מה זה חומצה פולית?

חומצה פולית (Folic acid) היא ויטמין מקבוצת ויטמיני B, היא נקראת גם ויטמין B9 אבל כולם מכירים אותה בשם חומצה פולית. יש לה חשיבות רבה לבריאות, בכל שלב בחיים שלנו, החל משלב ההפרייה והתמיינות תאי העובר הראשונים ברחם.

לחומצה פולית תפקיד חשוב בתהליכי חלוקת התאים (שכפול DNA), היא משתתפת בתהליך הייצור של כדוריות הדם האדומות וחשובה להתפתחות תקינה של העובר בתחילת ההיריון. אלו הם שלושת התפקידים המרכזיים שלה וכפועל יוצא, היא חשובה לתפקוד תקין של מערכות הגוף השונות, בין היתר מערכת החיסון, מערכת העצבים, מערכת העיכול והעור.

חומצה פולית במזון

חומצה פולית טבעית נקראת פולאט והיא מצויה במגוון של מזונות מהצומח ומהחי. מקור השם פולאט מהמילה הלטינית  Foliumשפירושה עלים, מכיוון שבודדו אותה לראשונה מעלי תרד.

מאכלים עם חומצה פולית תוכלו למצוא בשפע בעולם הצומח, בירקות עליים ירוקים- תרד, חסה, כרוב, עלי חרדל, פירות הדר, אבוקדו, קטניות, אגוזים ושקדים, ובמזונות מהחי, כמו ביצים, כבד, בשר ודגים.

למרות שהיא נמצאת במזונות רבים, כדאי לדעת שהיא נהרסת בקלות, בעיקר בבישול, אך לא רק. גם אחסון המזון ותהליכי עיבוד אחרים, כמו טחינה לקמח לדוגמה ואחסון המזון פוגעים בה, מאחר והיא רגישה לחום, אור ותנאי יובש.

חשוב לדעת! חומצה פולית טבעית שמצויה במזונות לא נספגת באופן מלא בגוף ואינה תחליף לנטילת תוסף חומצה פולית לנשים לפני ובמהלך היריון.

מחסור בחומצה פולית: על הגורמים וההשלכות הבריאותיות

תזונה דלה בחומצה פולית היא הגורם המרכזי לחוסר בחומצה פולית, אך גם מחסור ברכיבי תזונה כמו חלבון או ויטמיני B עלולים להוביל למחסור בה, מכיוון שהם מעורבים בתהליכי הספיגה שלה. צריכה של אלכוהול פוגעת בספיגה של חומצה פולית ומגבירה את הפינוי שלה מהגוף וכך גם צריכה מוגברת של קפה. בעיות ספיגה עלולות אף הן להוביל לחוסר בחומצה פולית ולחוסרים תזונתיים נוספים.

חוסר בחומצה פולית בגוף עלול להוביל לאנמיה, בגלל פגיעה בתהליך יצירת כדוריות הדם האדומות. תסמינים שיכולים להופיע במצב של חוסר הם: עייפות, תשישות, תחושת כבדות, נשירת שיער, כאבי ראש, דופק מהיר, כאבים בלשון, הפרעות בעיכול, אי שקט, בלבול ועוד.

*לקריאת כתבה בנושא: ויטמין B12 כל מה שחשוב לדעת

חומצה פולית לנשים

זה לא חדש שחומצה פולית מוכרת ומדוברת בעיקר בכל הקשור לעולם הנשים וזו הסיבה: חומצה פולית משפיעה על התפתחות העובר בשלבי ההיריון הראשונים ומחסור בה עלול להוביל למומים מולדים.

מאחר והיא נחוצה בשלב כה מוקדם, עוד לפני שהאישה יודעת שהיא בהיריון, נשים חייבות לשמור על רמות תקינות שלה על ידי נטילת תוסף תזונה.

ההמלצה הרישמית מטעם משרד הבריאות וארגוני בריאות נוספים בעולם ,מתייחסת לנטילת תוסף חומצה פולית לאורך כל גיל הפוריות, מהסיבה שלא כל ההיריונות מתוכננים, או לכל הפחות בשלושת החודשים שלפני ההיריון ובמהלך שלושת החודשים הראשונים של ההיריון. המינון היומי המומלץ של חומצה פולית לנשים הוא 400 מק"ג ביום. המלצה זו חלה על כולן, ללא קשר לתזונה או לתוצאות בדיקת הדם.ישנם מצבים מיוחדים בהם הרופא ימליץ על מינון גבוה יותר.

*לקריאת כתבה בנושא: חומצה פולית בהיריון

חומצה פולית למבוגרים: כשצריך השלמה תזונתית

מחסור בחומצה פולית ניתן לאתר בבדיקות דם, מצב שמצריך השלמה תזונתית. הדרך הבטוחה והיעילה ביותר להגיע לרמות תקינות היא נטילת תוסף תזונה.

בשוק תוספי התזונה קיימים שני סוגים עיקריים של חומצה פולית ואת ההבדל ביניהם כדאי שתכירו. מרבית תוספי התזונה מכילים את הצורה הסינטטית "חומצה פולית" (Folic acid), אשר צריכה לעבור תהליך בגוף כדי להפוך לצורה הפעילה. הסוג השני של תוספי חומצה פולית מכיל את צורת "מתיל-פולאט" ((Methyl folate שהיא למעשה הצורה הפעילה בגוף, שאינה צריכה לעבור המרה ומכאן שיש לה יתרון!

חומצה פולית לגבר – יש כזה דבר?

השאלה הזו עולה לא מעט בקרב גברים שמחפשים תוסף חומצה פולית, נתקלים במוצרים שכתוב עליהם 'חומצה פולית לנשים' ותוהים האם הם צריכים לחפש חומצה פולית לגברים, אז התשובה היא: לא. זה אותו דבר בדיוק! גבר שזקוק להשלמה תזונתית של חומצה פולית יכול לקחת תוסף שכתוב עליו 'חומצה פולית לנשים', זה בסדר גמור.

אם אתם שואלים את עצמכם מדוע מופיע השיוך לנשים על תוספי חומצה פולית, התשובה היא פשוטה. הצורך בהעלאת המודעות בקרב הנשים היא הסיבה לכיתוב זה, ולמעשה אין שום הבדל בין חומצה פולית לגבר לבין חומצה פולית לאישה. ההבדל שכן קיים בין התוספים השונים יכול להיות בצורת הויטמין במוצר (חומצה פולית או פולאט) או במינון.

מדוע תוסף פולאט נחשב טוב יותר?

כפי שהוזכר קודם, חומצה פולית בתוספי תזונה מגיעה באחת משתי הצורות הבאות: 'חומצה פולית' ((Folic acid שהיא הצורה הסינטטית ו'פולאט' (Methyl folate) שהיא הצורה הפעילה של הוויטמין. אין הבדל ביניהן מבחינת יכולת הספיגה בגוף, ההבדל ביניהן טמון במשהו אחר לגמרי, שהמודעות אליו לא גבוהה במיוחד והוא: היכולת של הגוף שלנו להפוך החומצה הפולית ה"רגילה" לצורה הפעילה שלה. אצל מרבית האנשים, תהליך זה מתרחש בצורה תקינה, הבעיה היא שזה לא גורף אצל כולם. מסתבר שאצל חלק מהאוכלוסייה קיים שוני גנטי, שמשפיע על יצור האנזים שאחראי לתהליך זה, מה שמפריע בעצם להפוך אותה לצורה הפעילה והזמינה.

בפועל, רק מי שעושה בדיקה גנטית מיוחדת באופן פרטי, יכול לדעת לאיזה חלק של האוכלוסייה הוא משתייך, אך בדיקה זו אינה נכללת בבדיקות הרגילות, כך שכדאי כבר מראש לבחור בתוסף תזונה שמכיל מתיל-פולאט.

עודף חומצה פולית

חומצה פולית בצורה הפעילה פולאט נחשבת בטוחה גם במינונים גבוהים יחסית ועודפים שלה מופרשים דרך מערכת השתן. עם זאת, לא מומלץ לצרוך יותר מ-800-1,000 מק"ג ביום, אלא אם כן יש הנחייה מפורשת מרופא. עודף חומצה פולית עלול לגרום למיסוך חוסר בוויטמין B12.

בקיצור: כל מה שחשוב לדעת

  • חומצה פולית (ויטמין B9) חשובה לכולם, גברים ונשים, בכל גיל ובכל שלב בחיים. החשיבות שלה והצורך בנטילתה כתוסף תזונה עולה כשמדובר בנשים בגיל הפוריות.
  • אין הבדל בין חומצה פולית לנשים לבין חומצה פולית לגברים, מדובר במיתוג בעל מטרה ברורה והיא העלאת המודעות אצל נשים.
  • מומלץ לאכול ירקות ופירות שעשירים בחומצה פולית טבעית ובפרט עלים ירוקים טריים שמכילים כמות גבוהה ממנה. בשל רגישותה הגבוהה לחום, אור ויובש, מומלץ לאחסן את הירקות והפירות במקרר ולאכול אותם טריים. זכרו שהיא נהרסת בקלות בבישול.
  • חומצה פולית טבעית שמצויה במזונות, לא נספגת באופן מלא בגוף ולכן אינה מהווה תחליף לנטילת תוסף חומצה פולית לנשים לפני ובמהלך הריון.
  • בנוגע לבחירת תוסף תזונה, העדיפות היא לצרוך מראש חומצה פולית טבעית, בצורתה הפעילה והזמינה, אשר תופיע ברכיבי המוצר בשם מתיל-פולאט או Methyl-Folate.
  • מאחר והיא שייכת למשפחת ויטמיני בי, היא נמצאת בתוך קומפלקסים ומולטי ויטמינים, ביניהם מולטי ויטמין להיריון (פרנטל) וגם אז, כדאי לבדוק שברכיבי המוצר מופיע הרכיב פולאט.

צוות סופהרב


אולי יעניין אתכם גם

חומצה פולית מתיל פולאט

חומצה פולית מתיל פולאט

חומצה פולית טבעית מתיל-פולאט 400 מק"ג
 52.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
ויטמין B12 וחומצה פולית למציצה

ויטמין B12 וחומצה פולית למציצה

ויטמין B12 מתילקובלמין בתוספת חומצה פולית "פולאט" בצורתם הטבעית והפעילה | טבליות מציצה תת לשוניות בטעם תות
 89.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
טיפות ויטמין B12 וחומצה פולית

טיפות ויטמין B12 וחומצה פולית

 טיפות ויטמין B12 בתוספת חומצה פולית בצורתם הטבעית והפעילה לספיגה מיטבית
 79.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
חומצה פולית 400 מק"ג

חומצה פולית 400 מק"ג

חומצה פולית במינון של 400 מק"ג בכל טבליה
 16.4
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist


גלו עוד באותו נושא

ויטמין B12: כל מה שחשוב לדעת על הוויטמין, המיתוסים והסיכונים במצב של חוסר
ויטמינים ומינרלים
28 דצמבר 2022

ויטמין B12: כל מה שחשוב לדעת על הוויטמין, המיתוסים והסיכונים במצב של חוסר

ויטמין B12 הוא אחד הוויטמינים החשובים ביותר, הוא משתתף במגוון תהליכים חשובים בגופנו. מקורות ל-B12 במזון הם בעיקר מזונות מהחי וחשוב לשמור על רמה תקינה…
ספרו לי עוד
אנמיה מחוסר ברזל? על הגורמים, הסיכונים ולמה אסור להתעלם מזה
ויטמינים ומינרלים
13 יוני 2023

אנמיה מחוסר ברזל? על הגורמים, הסיכונים ולמה אסור להתעלם מזה

אנמיה מחוסר ברזל היא תופעה שכיחה שמחייבת התייחסות וטיפול. ברזל הוא מינרל חשוב בכל גיל, כבר משלב העוברות ובמשך כל החיים, אחראי להובלת החמצן בגוף…
ספרו לי עוד
חיזוק לקראת החורף: ויטמין C, ויטמין D ואבץ
מערכת חיסון
10 יוני 2024

חיזוק לקראת החורף: ויטמין C, ויטמין D ואבץ

החורף בפתח ואיתו מגיעים כל שנה הצינון המציק, האף הנוזל והשיעול הטורדני. זה בדיוק הזמן לחזק את הגוף, עוד לפני העיטוש הראשון. אילו ויטמינים לחורף…
ספרו לי עוד
לשמור על עצמות חזקות: כל מה שרציתם לדעת
בריאות העצם
5 יוני 2024

לשמור על עצמות חזקות: כל מה שרציתם לדעת

כולם יודעים שסידן חשוב לעצמות ושחשוב לשלב מאכלים עם סידן בתזונה. יש מרכיבי תזונה נוספים שחשובים לחיזוק העצמות כמו ויטמין D וויטמין K2. מהי כמות…
ספרו לי עוד
מגנזיום: מדוע הוא חשוב לבריאות שלנו ומי עלול לסבול מחוסר?
ספורט ותנועה
25 מרץ 2024

מגנזיום: מדוע הוא חשוב לבריאות שלנו ומי עלול לסבול מחוסר?

מגנזיום חשוב לבריאות הלב וכלי הדם, לפעילות תקינה של השרירים ומערכת העצבים. חוסר במגנזיום נפוץ בכל שכבות האוכלוסייה בגלל מחסור במי השתייה ואופי התזונה. מי…
ספרו לי עוד
אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?
טיפוח
15 אוגוסט 2022

אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?

אקנה ופצעי בגרות שכיחים בגיל ההתבגרות, אך יכולה להופיע גם בגילאים מבוגרים יותר. במקרים רבים היא פוגעת בביטחון העצמי בגלל ההשפעה על המראה החיצוני. מה…
ספרו לי עוד
בפעם אחת בלבד: כך תחזקו את ההגנה הטבעית של הגוף
חורף
10 מאי 2022

בפעם אחת בלבד: כך תחזקו את ההגנה הטבעית של הגוף

החורף כבר כאן והכוכבים הגדולים של התקופה הם ויטמין C, ויטמין D ואבץ. אם גם אתם נוטלים אותם כדי לחזק את ההגנה הטבעית, כדאי שתצפו…
ספרו לי עוד
מהו מולטי ויטמין ולמה לא כדאי לבחור בכל אחד?
מולטי ויטמינים
9 מאי 2022

מהו מולטי ויטמין ולמה לא כדאי לבחור בכל אחד?

מולטי ויטמין ידוע כבר עשרות שנים כפתרון הנוח ביותר להשלמת חוסרים תזונתיים. אבל לפני שאתם הולכים לקנות את התוסף הראשון על המדף, צפו בהדס צימרמן,…
ספרו לי עוד
הפתרונות הטבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הקטנטנים שחובה להכיר!
מערכת חיסון
3 אוקטובר 2022

הפתרונות הטבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הקטנטנים שחובה להכיר!

הורים, כשבריאות הילדים בראש סדר העדיפויות שלנו, אנחנו נעשה הכל על מנת לשמור עליהם ולחזק אותם. ריכזנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם לשמור על ההגנה הטבעית…
ספרו לי עוד
חומצה פולית בהריון: איתך מהתכנון ועד ההנקה
היריון ולאחר לידה
12 ינואר 2023

חומצה פולית בהריון: איתך מהתכנון ועד ההנקה

חומצה פולית מומלצת בהריון, את זה בוודאי כבר שמעת. למה חשוב כל כך לצרוך אותה עוד לפני הכניסה להיריון ואיזו חומצה פולית מומלצת? כל מה…
ספרו לי עוד
ויטמין C – למה הוא כל כך חשוב?
מערכת חיסון
29 דצמבר 2022

ויטמין C – למה הוא כל כך חשוב?

רבות דובר על ויטמין C המוכר והאהוב, אך יש עוד הרבה מה לומר עליו ועל תפקידו החשוב בחיזוק הגוף. בכתבה הבאה תלמדו עוד כמה דברים…
ספרו לי עוד
פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה
גברים
9 מרץ 2022

פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה

בעיות פוריות אצל גברים שכיחות יותר ממה שנהוג לחשוב. האם כדאי שגם הגבר יכין את גופו? לגמרי כן! כיום המודעות לקשר ההדוק שבין תזונה ואורח…
ספרו לי עוד
הסידן לא נספג בגוף כמו פעם? יש לזה פתרון
בריאות העצם
1 מרץ 2022

הסידן לא נספג בגוף כמו פעם? יש לזה פתרון

ככל שהשנים חולפות, הגוף שלנו מתקשה לנצל את הסידן שהוא מקבל ולהפנות אותו למקומות הרצויים. הדבר מוביל לירידה בצפיפות העצם ומעלה את הסיכון לשברים. מה…
ספרו לי עוד
מה באמת אתם יודעים על ויטמין D?
ויטמינים ומינרלים
1 דצמבר 2022

מה באמת אתם יודעים על ויטמין D?

ויטמין D הוא נושא חם ומדובר. מאחורי גל מחקרים ותשומת הלב התקשורתית, זוכה ויטמין D להכרה גבוהה בזכות יתרונותיו הבריאותיים. כנסו וקראו כל מה שאתם…
ספרו לי עוד
הדרכים למניעת ריח רע מהפה
ויטמינים ומינרלים
14 מרץ 2022

הדרכים למניעת ריח רע מהפה

ריח פה הוא תופעה מאוד לא נעימה והפתרונות המקובלים כיום מטפלים בעיקר בתסמינים ולא בשורש הבעיה. בכתבה הבאה תלמדו על דרכים טבעיות ופשוטות להתמודדות עם…
ספרו לי עוד
התכווצויות שרירים אחרי פעילות גופנית: למה זה קורה?
ספורט ותנועה
1 מרץ 2022

התכווצויות שרירים אחרי פעילות גופנית: למה זה קורה?

התכווצויות שרירים כתוצאה מספורט הם תופעה שכיחה, במיוחד כאשר מתחילים להתאמן או חוזרים לאימונים לאחר תקופת ממושכת. מה עושים כדי להקל מצב של התכווצויות שרירים?…
ספרו לי עוד
ויטמין C: יתרונות וחשיבות
מערכת חיסון
1 מרץ 2022

ויטמין C: יתרונות וחשיבות

חידושים מעולם תוספי התזונה תמיד באים בטוב, בוודאי אם הם משפרים לנו את הספיגה של הוויטמין הכי מפורסם שיש הלא הוא ויטמין C! הגוף שלנו…
ספרו לי עוד
חוזרים ללימודים: אלו הרכיבים שישמרו על הילדים בריאים
מערכת חיסון
12 ספטמבר 2022

חוזרים ללימודים: אלו הרכיבים שישמרו על הילדים בריאים

קניתם כבר ילקוט חדש, ספרים וציוד לבית הספר? תוסיפו עוד דבר לרשימה- רכיבים טבעיים לחיזוק ההגנה הטבעית של הילדים. אז אילו רכיבים כדאי להכיר? כנסו…
ספרו לי עוד
ברזל בהריון: כך תעשי זאת ותמנעי מחוסר ברזל בהריון
היריון ולאחר לידה
13 ספטמבר 2022

ברזל בהריון: כך תעשי זאת ותמנעי מחוסר ברזל בהריון

בהיריון? מזל טוב! במיוחד עבורך ריכזנו את כל מה שחשוב שתדעי על ברזל בהריון. חשיבות הברזל, מתי כדאי להתחיל לקחת? איזה תוסף ברזל מומלץ בהיריון…
ספרו לי עוד
ברזל לתינוקות – כל מה שחשוב לדעת
תינוקות וילדים
21 ספטמבר 2022

ברזל לתינוקות – כל מה שחשוב לדעת

לבייבי שלכם מלאו 4 חודשים וקיבלתם המלצה להתחיל לתת לו ברזל לתינוקות. למה הוא חשוב? מה יכול לקרות כשאין רמה מספקת ואיך מתמודדים עם קקי…
ספרו לי עוד
אנמיה בהריון: ממה היא נגרמת ומדוע חשוב לטפל?
היריון ולאחר לידה
5 יוני 2023

אנמיה בהריון: ממה היא נגרמת ומדוע חשוב לטפל?

אנמיה בהיריון היא נפוצה ומצריכה טיפול לשמירה על מהלך היריון תקין. מהי בדיוק אנמיה וממה היא נגרמת? מדוע כדאי להגיע להיריון עם מאגרי ברזל תקינים…
ספרו לי עוד
אבץ- מינרל הפלא
מערכת חיסון
4 יולי 2024

אבץ- מינרל הפלא

למינרל אבץ יתרונות רבים לגוף שלכם. רוצים לדעת מהם המקורות התזונתיים לאבץ, מהי הצריכה המומלצת, כיצד הוא תורם למערכת החיסון ומי עלול להיקלע למחסור? הכנסו…
ספרו לי עוד
מהטבע באהבה: 4 צמחים שיעזרו לכם לחיזוק ההגנה הטבעית בחורף
מערכת חיסון
20 פברואר 2022

מהטבע באהבה: 4 צמחים שיעזרו לכם לחיזוק ההגנה הטבעית בחורף

בחורף הגוף שלנו מתמודד עם אתגרים רבים והמערכת החיסונית שלנו זקוקה לפעמים לבוסט קטן שייתן לה את הכלים לעבור הכל בשלום. זה בדיוק הרגע לחזור…
ספרו לי עוד
הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!