• -
  • -

icoנפיחות בבטן- מה הגורמים ואיך מתמודדים?

כאבי בטן, גזים, כבדות, נפיחות בבטן – אצל אנשים רבים מדובר בתופעות שנחשבות עניין שבשגרה, עד כדי כך שלפעמים הם לומדים לחיות עם המצב וחוסר הנוחות. אבל האמת שזה ממש לא חייב להיות ככה. אז מהי תופעת "הבטן הנפוחה", ממה היא נגרמת ומה הטיפים שיעזרו לכם לשפר את המצב?

מהי נפיחות בבטן?

נפיחות בבטן מתאפיינת בתחושת כבדות, מלאות ואי נוחות בבטן. זה לא נעים, זה מגביל וזה אפילו מביך – הג'ינס שלוחץ והכרס הזו שפתאום צצה לה משום מקום. נשמע מוכר?

סיבות לתופעת נפיחות בבטן?

ישנם גורמים רבים לתופעת נפיחות בבטן, חלק מהם קשורים בסוג או בכמות המזון שאנו אוכלים. למשל כליאה של גזים במעי כתוצאה מאכילת יתר, אכילה מהירה מידי או אכילת מזונות הידועים כגורמים לפעילות יתר של מערכת העיכול דוגמת קטניות, מוצרי חלב וירקות כמו כרובית וכרוב. אך פעמים רבות לתופעת נפיחות בבטן אין כל קשר לאוכל. למעשה, שלושים אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים מנפיחות של הבטן ללא קשר לסוג המזון או לכמות המזון אותו צורכים במהלך היום.

בין הגורמים לתופעת נפיחות בבטן שאינם קשורים לסוג או לכמות המזון ניתן למנות מצבי מתח נפשי ולחץ המשפיעים על מערכות הגוף השונות, ביניהן מערכת העיכול. גורם נוסף ומשמעותי לנפיחות בבטן הוא פגיעה באיזון של פלורת המעי (אוכלוסיית החיידקים במעי) והיעדר חיידקים טובים.

פרוביוטיקה וחשיבותה לתקינות מערכת העיכול

פלורת המעי מורכבת מחיידקים שנמצאים באופן טבעי במערכת העיכול שתפקידם לסייע בתהליכים פיזיולוגיים שונים, כמו גם לשמש כחוצץ המפריד בין הסביבה החיצונית לחיידקים מזיקים. החיידקים הטובים, הפרוביוטיקה, מיטיבים ולמעשה חיוניים לגוף האדם ולכן הם אורחים רצויים במערכת העיכול שלנו. החיידקים הפרוביוטיים נוטלים חלק חשוב בתהליכי עיכול של מזונות שונים, אחראים של ספיגה של ויטמינים ושומרים על תקינות המעי.

מחקרים רבים מראים כי נטילה על בסיס קבוע של חיידקים פרוביוטיים מסייעת להחזיר את האיזון למערכת העיכול, מונעת מאוכלוסיית החיידקים הרעים להתפתח, משפרת את פעולת העיכול ובכך גם מונעת בעיות כמו נפיחות בבטן. מלבד מצב זה, איזון אוכלוסיית החיידקים הטובים עלול למנוע, גם בעיות של יציאות לא סדירות, כאבי בטן, התכווצויות במעי ואף תופעות שאינן מזוהות ישירות עם מערכת העיכול כמו אלרגיות ובעיות עור.

אז מה כדאי לעשות כאשר סובלים מתחושת נפיחות בבטן?

  • שנו הרגלי תזונה- במידה וידוע לכם על רגישות למזונות מסוימים הגורמים לגזים ולנפיחות, כמו קטניות או ירקות מסוימים, רצוי להימנע מאכילתם או לאכול אותם רק לאחר בישול ארוך. עבור אלו בעלי רגישות ללקטוז, צריכת חלב ומוצריו עשויה לגרום לתחושת נפיחות ולכן רצוי להימנע לחלוטין מאכילת מזונות אלו.
  • הימנעו מארוחות גדולות- ארוחות גדולות מדי עלולות להכביד על מערכת העיכול ולגרום לנפיחות של הבטן כתוצאה מהעמסת כמויות גדולות מידי של מזון. כדי להימנע ממצב זה מומלץ לפזר את האכילה על מספר של ארוחות קטנות במהלך היום.
  • שתו מים בלגימות קטנות- שתיית כמות רבה מידי בבת אחת, ובמיוחד לאחר ארוחה כבדה, עשויה להוסיף לתחושת האי נעימות והכבדות. עדיף לשתות בלגימות קטנות ולאורך זמן. על משקאות תוססים מומלץ לוותר לחלוטין, לא רק בגלל האי נעימות בבטן אלא גם בגלל כמות הסוכר שהם מכילים.
  • חזקו את אוכלוסיית החיידקים הטובים- אם נפיחות בבטן, עצירות וכאבי בטן הן תופעות שחוזרות על עצמן בחייכם, יתכן מאד שאוכלוסיית החיידקים הטובים במעי שלכם סובלת מחוסר איזון, לכן חשוב להגדיל את כמותם בעזרת שילוב מוצרי מזון פרוביוטיים או תוסף של חיידקים פרוביוטיים. היתרון הבולט בנטילת פרוביוטיקה כתוסף תזונה הוא היעילות הגבוהה והכמות הגבוהה של החיידקים והזנים שנחקרו ונמצאו אפקטיביים. בנוסף, מאחר שמדובר למעשה באורגניזמים חיים שעושים את דרכים במערכת העיכול למעי, דרך הפה והחומציות של הקיבה, לחיידקים פרוביוטיים המגיעים בכמוסה עם ציפוי טכנולוגי יעיל יש יכולת שרידות גבוהה יותר בהשוואה למוצרי מזון.

 

 

 

.

אהבת? שתף עם החברים!

גולשים שקראו מידע זה התעניינו גם ב:

נא השאירו שם וטלפון ונטורופתית ממחלקת ההדרכה המקצועית
שלנו תתקשר אליכם בהקדם
שעות פעילות המחלקה: ימים א' - ה'
בין השעות 17:30 - 8:30 לא כולל חגי ישראל וימי שבתון

נרשמים לניוזלטר סופהרב ומקבלים עדכונים לאורח חיים בריא!

הצטרפו עכשיו