על שומנים טובים ושומנים רעים

אומגה
1 מרץ 2022
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • חימום שמנים לטמפרטורות גבוהות, כמו שקורה בטיגון עמוק, גורם ליצירה מוגברת של רדיקלים חופשיים, שומן טראנס ותוצרי פירוק השמן שנחשבים מסרטנים ומזיקים לבריאות.
  • שומן טראנס נוצר בתהליך ייצור מרגרינה או שומן צמחי מוקשה, הוא מוגדר על ידי ארגוני הבריאות בעולם כמזיק לבריאות ואף נאסר לשימוש בתעשיית המזון בחלק מהמדינות.
  • חומצות שומן חיוניות, הן אלו שהגוף שלנו לא יודע לייצר בעצמו ועל כן אנו צריכים לקבל אותן מהמזון או דרך תוספי תזונה. אומגה 3 נחשבת חיונית ובעלת חשיבות רבה לבריאות וחסרה בתזונה המערבית הטיפוסית.

חנוכה מתקרב וכבר עכשיו ניתן למצוא בחנויות את מאכלי החג עתירי הקלוריות והשמן. הם טעימים כל כך, אבל כולנו יודעים שהשמנים בטיגון עמוק מזיקים לגוף ורובנו לא רוצים קשר איתם. אלא, שישנם שומנים "רעים" וישנם גם שומנים "טובים". בואו נכיר אותם לעומק

"שומנים רעים"

שומנים רעים הם שומני טראנס הנמצאים במרגרינה ובשמנים צמחיים שעברו עיבוד וחימום. לדוגמה שמן חמניות, שמן סויה ועוד. שימוש בשמנים צמחיים אלו לטיגון מאכלים שונים מזיק וזאת מאחר והטיגון גורם לחמצון השמנים הללו וליצירה של שומני טראנס איתם הגוף לא יודע להתמודד והם נוטים לשקוע בדפנות כלי הדם.

שומנים נוספים בעיתיים לא פחות, הם אלו המגיעים משומן מן החי כגון חמאה, מוצרי חלב שמנים, בשר שמן ועוד. כאן מדובר בתזונה עתירה בשומן רווי וכולסטרול שמעלה את מדדי הכולסטרול ה"רע" הנקרא LDL שנוטה להתחמצן ולשקוע בעורקים. הצטברות של אותו פלאק טרשתי, המורכב מכולסטרול מחומצן וחומרים נוספים ששקעו בכלי הדם, מהווה גורם סיכון משמעותי להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

שומנים טובים

בניגוד לשומנים הרעים, ישנם גם "שומנים טובים" המופקים ממקורות שונים דוגמת דגים, צ'יה, זיתים, אצות, פשתן ואבוקדו. שמנים אלה מכילים חומצות שומן בריאות בעלות תועלות בריאותיות רבות, במידה וצורכים אותם בצורה הטבעית שלהן, כלומר ללא תהליכי חימום ואך ורק בכבישה קרה.

חומצות השומן החיוניות תורמות לבריאות הגוף ואף תומכות במערכת החיסון. הן גם משמשות כמקור טוב לטיפוח ולהגמשת רקמות עור יבשות ומעניקות לעור לחות.

חומצת שומן אומגה 3

אחת מחומצות השומן הבריאות והמוכרות ביותר היא אומגה 3. ניתן למצוא אותה בטבע ממקורות שונים- מן החי או מן הצומח כגון דגי מים קרים ועמוקים (מקרל, הרינג, סרדינים, טונה, סלמון), אצות וזרעים שונים כגון פשתן, המפ וצ'יה.

חשוב לדעת שגופנו אינו יכול לייצר אומגה 3 בעצמו ולכן עלינו לספק לו אותה ממקור חיצוני. זו הסיבה שאומגה 3 מוגדרת כחומצת שומן חיונית. הבעיה היא שלא כולנו מקפידים לאכול מספיק מזונות עשירים באומגה 3 וגם אם כן, אין לנו דרך לדעת כמה אומגה 3 נספגת בגוף. כמו כן, מאכלי ים בצורתם הטבעית עלולים להכיל מתכות כבדות ורכיבים אחרים שאינם רצויים. לכן עבור מי שמבין את היתרונות הבריאותיים של אומגה 3 ואינו סומך אך ורק על התזונה, מומלץ להשלים את הכמות החסרה על ידי נטילת תוספי תזונה המאפשרים לשמור על אחידות במינון, באיכות גבוהה, ללא מתכות ומזהמים ועמידה בתקנים מבחינת מדדי חמצון השמן.

חג אורים שמח!


גלו עוד באותו נושא


אולי יעניין אתכם גם

אומגה מיני

אומגה מיני

אומגה 3 בכמוסות קטנות
לפרטים נוספים
ביו בליס

ביו בליס

לכסניות מציצה המכילות את החיידק הפטנטי Blis K12
לפרטים נוספים
סיבי קונג'אק

סיבי קונג'אק

כמוסות קונג'אק גלוקומנאן
לפרטים נוספים
אומגה מקס

אומגה מקס

שמן דגים מרוכז המכיל מינון גבוה במיוחד של אומגה 3.
לפרטים נוספים

הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!