פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה

גברים
9 מרץ 2022
יבגני וייסברג, רוקח, מנהל רפואי, סולגאר סופהרב
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • בין 10%-15% מהזוגות מתקשים להיכנס להיריון, כאשר בשליש מהמקרים מקורה של הבעיה בפוריות הגבר.
  • מחקרים מצאו כי יש קשר בין רכיבי תזונה מסוימים לבין איכות הזרע, וכי תאי הזרע רגישים במיוחד לנזקי הרדיקלים החופשיים. העשרת התזונה בנוגדי חמצון מומלצת כחלק מטיפול תזונתי תומך.
  • חשוב לדעת שרבים מהזוגות המוגדרים כבעלי בעיות פוריות, מצליחים בסופו של דבר להגשים את חלום ההורות ולהשיג היריון.
פוריות הגבר – הקשר בין אורח חיים בריא ותזונה

בעיות פוריות מטרידות זוגות רבים, הקושי בכניסה להיריון יכול להיות קשור לאחד מבני הזוג או לשניהם, ובניגוד למה שנהוג לחשוב, באחוז לא קטן מן המקרים, הבעיה קשורה לפוריות הגבר. ספירת זרע נמוכה ובעיות פריון אצל גברים שכיחות יותר ממה שנהוג לחשוב.
ממצאים מהשנים האחרונות מייחסים חשיבות רבה לסגנון החיים בכל מה שקשור לפוריות הגבר. סגנון החיים המודרני לעיתים קרובות מלווה בסטרס, תזונה לקויה, עודף משקל, חשיפה לרעלים ועוד. כל אלו משפיעים על בריאות הגבר.

דרך טבעית לשמירה על פוריות תקינה וטיפול במצבים של בעיות פוריות הגבר היא שינוי הרגלי התזונה. תזונה נכונה עשויה להשפיע באופן משמעותי על איכות תאי הזרע ואילו תזונה לקויה עלולה לפגוע בתפקוד. כמו כן, חשוב לדעת שתאי הזרע רגישים במיוחד לנזקי הרדיקליים החופשיים ולכן העשרת התפריט בנוגדי חמצון יפחית ואף ימנע נזקי חמצון הנגרמים כתוצאה מחשיפה אליהם.

תזונה תומכת לבריאות הגבר

ייצור תאי הזרע דורש חומרים חיוניים לצורך בנייתם. העשרת התפריט בנוגדי חמצון, ויטמינים מינרלים וחומצות אמינו מומלצת כהכנה משותפת לקראת הריון. רכיבים אלו משפעים באופן ניכר על בריאות הזרע, ספירה ותנועתיות. צריכה מגוונת הכוללת דגנים מלאים, קטניות, ירקות אגוזים וזרעים, תהווה תשתית תזונתית חיונית לשיפור ספירה ואיכות הזרע ותעשיר את הגוף בנוגדי חמצון.

רכיבי תזונה חשובים עבור פוריות הגבר:

אבץ

אחד הרכיבים החשובים ביותר לבריאות ופוריות הגבר הינו האבץ. לאבץ תפקידים רבים בגוף, ביניהם מעורבותו בייצור הורמוני המין הגבריים והשפעתו על איכות הזרע, ומכאן חשיבותו לבריאות הגבר. לאחוז יחסית גבוה באוכלוסייה יש חסר באבץ ולא ניתן לאתר זאת בבדיקת דם פשוטה.  

אבץ – מקורות במזון: בשר בקר, עוף, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים, זרעים, גרעיני דלעת, גרעיני חמנייה, טחינה.

ל-קרניטין

ל-קרניטין הינה חומצה אמינית המצויה בריכוזים גבוהים ב'אפידידמיס' במערכת המין הגברית, מקום בו תאי הזרע מגיעים לבשלות ורוכשים את כושר התנועה שלהם.

ל-קרניטין – מקורות במזון:  חלב ומוצריו, דגים, עוף ובשר אדום.

ל- ארגינין

חומצה אמינית המשמשת כחומר מוצא לייצור של ניטריק אוקסיד (NO) הגורם להרחבה של כלי דם, ומכאן שנהוג ליטול תוספי תזונה של ל-ארג'ינין לשיפור התפקוד המיני אצל גברים.

ארג'ינין- מקורות במזון:  בוטנים, אגוזים, שוקולד, סויה, שיבולת שועל, בשר ומוצרי חלב.

קו-אנזים Q10

נוגד חמצון המיוצר באופן טבעי בגוף, עם הגיל חלה ירידה בייצור שלו. מחקרים מלמדים כי נטילה שלו תורמת להגנה על תאי הגוף מפני נזקי חמצון וכי הוא עשוי לשפר מדדים הקשורים לאיכות הזרע, לפי מספר מחקרים.
Q10 – מקורות במזון: בשר בקר, כבש, דגים, פולי סויה, שומשום, תירס, תרד, ברוקולי.

סלניום

סלניום הוא מינרל בעל מגוון תפקידים, בין היתר הוא חשוב למערכת הרבייה ופועל כנוגד חמצון בגוף. רמות תקינות של סלניום חשובות לפוריות, הוא חיוני ליצירת תאי הזרע ולייצור טסטוסטרון ויחד עם השפעתו נוגדת החמצון, הוא חשוב לבריאות הגבר. פעילותו נוגדת החמצון של סלניום בולטת במיוחד בשילובו יחד עם ויטמין E.

סלניום- מקורות במזון: אגוזי ברזיל, דגים,סויה, קטניות, עוף וביצים.

ויטמין D

ויטמין D חשוב לשמירה על פוריות הגבר. ממצאי מחקרים מצאו קשר בין רמות נמוכות של ויטמיןD  לירידה באיכות הפוריות הגברית. ויטמין D חיוני לשם ייצור זרע תקין ויש לשמור על רמה תקינה של הוויטמין.

ויטמין D – מקורות במזון: דגים שמנים, שמן דגים, ביצים, פטריות, כבד.

נ- אצטיל ל-ציסטאין (NAC)

נגזרת של חומצה אמינית המשמשת בגוף כנוגד חמצון, בעלת פעילות מיטיבה על איכות הזרע.


אולי יעניין אתכם גם

גדילן מצוי

גדילן מצוי

כמוסות גדילן מצוי
 137.7
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
רילקטיום

רילקטיום

רכיב פטנטי המופק מחלבון חלב (לשעבר לקטיום)
 141.0
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
מולטי יו ספורט

מולטי יו ספורט

מולטי ויטמין-מינרל (לשעבר אלפא ספורט) , המועשר בנוגדי חמצון, חומצות אמינו, אנזימי עיכול ותמציות צמחים
 171.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist

הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!