אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?

טיפוח
15 אוגוסט 2022
יבגני וייסברג, רוקח, מנהל רפואי, סולגאר סופהרב | גפן בן צור נטורופתית N.D
בשורה התחתונה, מה הכי חשוב לדעת?
  • תופעת פצעי הבגרות שכיחה בעיקר בקרב מתבגרים, אך לעיתים מופיעה בשבים מאוחרים יותר של החיים ומושפעת במידה רבה משינויים הורמונליים.
  • פצעי בגרות נוצרים משילוב של מספר גורמים ועל כן הבסיס להתמודדות טובה עם המצב היא על ידי שיפור הרגלי התזונה, הרגעת מתחים וטיפול נכון בעור.
  • טיפול לא מתאים בעור והרגלי תזונה מסוימים עלולים להחמיר את המצב.
אקנה ופצעי בגרות: כיצד הם נוצרים והאם יש דרך לשיפור המצב?

אקנה היא מצב עורי המכונה גם "פצעי בגרות". לאקנה השפעה פסיכולוגית משמעותית, בין אם היא מופיעה בגיל ההתבגרות ובין אם בגילאים מבוגרים יותר. התמודדות עם אקנה במקרים רבים פוגעת בביטחון ובדימוי העצמי בעקבות ההשפעה על המראה החיצוני. קיימים מספר גורמים המעורבים בהתפתחות האקנה שחשוב להכיר, בכדי להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר. מה כדאי לעשות וממה כדאי להימנע במצב של פצעי בגרות?

מה גורם להופעת אקנה ופצעי הבגרות?

ראשית, חשוב להבין שמצב של אקנה מושפע ממספר גורמים במקביל. ביסוד היווצרות פצעי האקנה קיימת הפרשה מוגברת של חלב (סבום) מבלוטות החלב בעור, המושפעת משינויים הורמונליים בעיקר. בנוסף, ליקוי בתהליכי קרטיניזציה (יצור והתחדשות תאי העור), מוביל להצטברות של תאי עור מתים, שיחד עם עודפי הסבום גורמים לסתימה של הנקבוביות. כך למעשה נוצרים "קומודונים", או כמו שנהוג לכנות אותם "ראשים שחורים" או "לבנים". ההבדל ביניהם הוא פשוט, אם החסימה נוצרה קרוב לפני השטח של העור, הסבום בא במגע עם האוויר, מתחמצן ומשחיר. אם החסימה מתרחשת עמוק יותר, אין מגע של הסבום עם חמצן והקומודון יישאר לבן.

מה קורה כשהנקבוביות נסתמות?

הפגיעה ביכולת הניקוז הטבעית, יחד עם פעילות של חיידקים הניזונים מהסבום, בפרט של חיידק בשם 'פרופיוניבקטריום אקנס', יוצרים מצב דלקתי מקומי הבא לביטוי בהופעת הפצעונים בעור. אקנה מוגדרת כמצב דלקתי מקומי של בלוטות החלב וזקיקי השערות. ברוב המקרים הפצעים יופיעו בפנים ובחלק מהמקרים גם בגב, או בחזה.

כשההורמונים משתוללים

אחד הגורמים העיקריים המשפיעים על פעילות בלוטות החלב הם הורמונים, בעיקר הורמונים אנדרוגנים (זכריים). שינויים הורמונליים, גם אצל בנים וגם אצל בנות משפיעים על יצור הסבום וגורמים לעור להיות שמנוני ועבה, מה שמוביל לסתימה של הזקיקים. ההשפעה ההורמונלית היא הסיבה לכך שאקנה נפוצה יותר בגיל ההתבגרות, בזמן שההורמונים משתוללים. אצל נשים, בזמנים מסוימים במהלך המחזור החודשי, העור הופך שומני יותר בהשפעת ההורמונים ולכן יש נטייה מוגברת להיווצרות פצעונים סביב הווסת, גם במצבים שאינם מוגדרים כאקנה.

זהירות! שלושת הטעויות הנפוצות שיחמירו את המצב:

  • התעסקות עם הפצעונים

כשיש "שחורים" ופצעונים בעור, זה מאוד מפתה להתעסק איתם מול המראה, אך זוהי הטעות הגדולה ביותר במצב זה. התעסקות בפצעונים וניסיונות להוציא "שחורים" עלול לגרום לזיהום ולהחמרה של המצב. עניין נוסף הוא שהחיטוט בעור מעלה את הסיכון לצלקות וחטטים בעור ולכן כדאי להימנע מזה.

  • ייבוש יתר של העור

בחירת מוצרי קוסמטיקה שמייבשים את העור יתר על המידה היא טעות נפוצה. נכון שהפרשה מוגברת של סבום בעור יוצרת מראה עור שמנוני ומהווה את אחד הגורמים המעודדים היווצרות פצעונים, אך חשוב לזכור שלסבום תפקיד חשוב בהגנה על העור שלנו, וייבוש יתר רק מחמיר את המצב, וזאת בניגוד למה שנראה הגיוני. שטיפות פנים בתדירות גבוהה מדי, שימוש בסבונים או תכשירים מייבשים והימנעות משימוש בקרם לחות, כל אלה דווקא יובילו לפעולת פיצוי של העור ולייצור מוגבר של חלב. שמירה על היגיינה וטיפול חיצוני מותאם הוא חלק מהותי בטיפול בפצעונים, אך יש לעשות זאת בהתייעצות עם גורם מקצועי מוסמך, כמו קוסמטיקאית, על מנת לקבל הכוונה לטיפול המתאים ולהתאמת תכשירים.

  • שימוש במוצרי קוסמטיקה לא מתאימים

ישנם תכשירים קומסטיים, כמו קרמים למיניהם, מקדמי הגנה, פריימרים ומוצרי איפור שמכילים מרכיבים 'קומודוגניים', כלומר מרכיבים שסותמים את פתח הנקבוביות או מפריעים לתהליך הטבעי של נשירת תאי העור המתים. כדאי להשתמש בתכשירים שכתוב עליהם: "Non-comodogenic" או פשוט יותר, לבקש התאמה אישית של מוצרי הטיפוח על ידי קוסמטיקאית.

מה הקשר בין לחץ ומתח לפצעי בגרות?

לחץ ומתח עלולים להחמיר מצבים בריאותיים רבים, גם בעור. במצבי לחץ חלה עלייה בהורמון הסטרס קורטיזול, שבין השפעותיו, גורם לפעילות מוגברת של בלוטות החלב. מתח עלול להוביל להתפרצות או להחמרה של פצעי בגרות.

האם התזונה משפיעה על הופעת הפצעונים?

לאורך השנים נעשו מחקרים שבדקו את הקשר שבין תזונה לפצעי בגרות. התוצאות של המחקרים לא היו חד משמעיות, ככל הנראה לאור העובדה כי ישנם מספר גורמים המשפיעים במקביל וקשה לבודד רק אחד מהם, מבלי להתייחס לשאר. יחד עם זאת, יש מזונות שצריכתם קשורה עם עלייה בשכיחות וחומרת המצב, באופן מפתיע (או שלא) דווקא הם- המזונות המועדפים על בני הנוער.

סוכרים נראה כי קיים קשר בין צריכת פחמימות מזוקקות לבין הופעת פצעי בגרות. לסוכר השפעה על דלקתיות, וצריכה מוגזמת מלווה בהחמרה של המצב. פחמימות פשוטות שכדאי להימנע הן: סוכר לבן וחום, ממתקים, מאפים ולחמים מקמח לבן, אורז לבן, משקאות ממותקים ומזונות מעובדים.

מוצרי חלב – חלק מהמחקרים שנעשו בנושא, מצאו קשר בין צריכת חלב ומוצריו לשכיחות גבוהה יותר של פצעי בגרות. הקשר נובע ככל הנראה מהימצאות סוגים שונים של הורמונים במוצרי חלב, אך יתכן כי גם למרכיבים נוספים בחלב. פרות נחלבות בעודן בהיריון ולכן מוצרי חלב מכילים הורמונים בכמות גבוהה יותר מבעבר.

שומנים – התזונה המערבית הטיפוסית מכילה כמות גבוהה מדי של אומגה 6, חומצת שומן המעודדת דלקת בגוף. במקביל, התזונה של רובנו מכילה מעט מדי אומגה 3 שהיא אנטי דלקתית. השילוב של השניים, יוצר חוסר איזון אשר משפיע על מצבים בגוף המערבים תהליכי דלקת, גם בעור. במצב של פצעי בגרות, מומלץ להימנע ממזונות מטוגנים, פיצוחים קלויים וחטיפים מעובדים, המכילים כמות גבוהה של אומגה 6, שמן מחומצן ושומן טראנס ולהגביר צריכת שומנים בריאים, כמו שמן זית ומזונות העשירים באומגה 3.

מה אפשר לעשות כדי להתמודד עם תופעת פצעי הבגרות?

לאחר שהבנו שגורמים שונים מעורבים בסיפור, השאלה הנשאלת היא כיצד ניתן להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר. החדשות הטובות הן שיש לנו שליטה על חלק מהגורמים. שיפור הרגלי התזונה, הרגעת מתחים וטיפול נכון בעור, הם הבסיס להתמודדות עם פצעי הבגרות. דרך נוספת היא שילוב של צמחים, ויטמינים ומינרלים החשובים לבריאות העור. הנה כמה טיפים, שיתנו לכם כיוון:

  1. הפחיתו באכילת מתוקים ומוצרי חלב. העשירו את התזונה שלכם במזונות מלאים, הקפידו על בחירת פחמימות מורכבות, קטניות, דגנים מלאים, ירקות ומזונות ביתיים וכמה שפחות מזונות מתועשים ומעובדים.
  2. הקטינו את צריכת השמנים הצמחיים העשירים באומגה 6, העדיפו שמן זית ומאכלים העשירים באומגה 3.
  3. הקפידו על שתיית מים מרובה. מים חשובים לכל התהליכים המתרחשים בגוף, כולל תהליכי ניקוי.
  4. שלבו צמחים שמוכרים באופן מסורתי כמפחיתי דלקתיות, צמחים התורמים לתהליכי פינוי רעלים, איזון הורמונלי והרגעת סטרס.
  5. תזונה מגוונת ומאוזנת תספק לכם את הוויטמינים והמינרלים החיוניים לבריאות העור, כגון ויטמין A, אבץ, ויטמין C וויטמיני B.
  6. קבלו ייעוץ מקצועי מקוסמטיקאית לטיפול נכון בעור שלכם והשתמשו רק בתכשירים קוסמטיים מתאימים.
  7. הקפידו על היגיינה, על החלפה של מגבות פנים בתדירות גבוהה והמנעו ממגע בפנים וחיטוט בפצעים.

אולי יעניין אתכם גם

ביו 25™

ביו 25™

פרוביוטיקה מתקדמת המכילה 11 זנים במינון של 25 מיליארד חיידקים בכל כמוסה
₪ 95.9
 159.9
40% הנחה
Add to Wishlist
Add to Wishlist
בחר אפשרויות
Add to Wishlist
Add to Wishlist
אקנו | AcNO

אקנו | AcNO

תמציות צמחים בתוספת ויטמינים ומינרלים
 109.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist
אבץ פיקולינט

אבץ פיקולינט

אבץ בספיגה משופרת בטבליות קטנות ונוחות לבליעה
 60.9
Add to Wishlist
Add to Wishlist

Add to Wishlist
Add to Wishlist


גלו עוד באותו נושא

נשירת שיער אצל נשים: הסיבות הנפוצות ביותר שכדאי שתכירי
טיפוח
30 אוגוסט 2023

נשירת שיער אצל נשים: הסיבות הנפוצות ביותר שכדאי שתכירי

נשירת שיער היא תופעה נפוצה שמטרידה נשים רבות. אחת הסיבות המרכזיות לנשירה קשורה לחוסרים תזונתיים. איך אפשר להבדיל בין נשירה תקינה לבין נשירת שיער מוגברת?…
ספרו לי עוד
פיגמנטציה בפנים: מה גורם להופעת כתמי עור והאם אפשר לעכב את ההיווצרות שלהם?
טיפוח
12 ינואר 2023

פיגמנטציה בפנים: מה גורם להופעת כתמי עור והאם אפשר לעכב את ההיווצרות שלהם?

פיגמנטציה בפנים מתבטאת בגוון עור לא אחיד ולמרות שאינה נחשבת לתופעה מסוכנת, היא מפריעה מבחינה אסתטית. פיגמנטציה נפוצה יותר אצל נשים ומושפעת בין היתר משינויים…
ספרו לי עוד
פיגמנטציה בעור: הגורמים השכיחים ביותר
טיפוח
12 ינואר 2023

פיגמנטציה בעור: הגורמים השכיחים ביותר

פיגמנטציה מתייחסת למצבים המתבטאים בשינוי בגוון העור. העור שלנו משתנה עם הזמן ומושפע ממגוון גורמים, פנימיים וחיצוניים. גוון לא אחיד בעור הפנים המוגדר כפיגמנטציה, אינו…
ספרו לי עוד
קולגן – הסוד שלנו בדרך לעור המושלם
טיפוח
1 מרץ 2022

קולגן – הסוד שלנו בדרך לעור המושלם

השאיפה להשיג את מראה העור המושלם גורמת לנו לקפוץ על כל תכשיר טיפוח חדש, אלא שבדרך אנו שוכחים שיש נזקים שאפילו הקרם המשובח ביותר לא…
ספרו לי עוד
איך לשמור על שיער בריא ולמנוע נשירת שיער?
טיפוח
1 מרץ 2022

איך לשמור על שיער בריא ולמנוע נשירת שיער?

נשירת שיער היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר. מה גורם לנשירת שיער ואיך אפשר לשפר את המצב? כל התשובות בכתבה
ספרו לי עוד
לא על הקרם לבדו: טיפוח העור מתחיל מבפנים
טיפוח
1 מרץ 2022

לא על הקרם לבדו: טיפוח העור מתחיל מבפנים

הרצון להשיג מראה עור צעיר ורענן מביא אותנו לחיפוש תמידי אחר שגרת הטיפוח המיטבית, כאשר רובנו מתמקדות בעיקר במה אנחנו שמות על העור, במקום במה…
ספרו לי עוד
חומצה היאלורונית- כל מה שאת צריכה לדעת!
טיפוח
16 פברואר 2023

חומצה היאלורונית- כל מה שאת צריכה לדעת!

סביר להניח ששמעת על חומצה היאלורונית לא מעט לאחרונה. עם הבאז שגובר סביבה, הגיע הזמן לדבר עליה, על היתרונות שלה והמגמות האחרונות בתחום שמשנות את…
ספרו לי עוד
באפס מאמץ: הסוד לטיפוח השיער, העור והציפורניים הוא לא מה שחשבת!
טיפוח
5 יוני 2024

באפס מאמץ: הסוד לטיפוח השיער, העור והציפורניים הוא לא מה שחשבת!

נשירת שיער היא תופעה נפוצה שמטרידה רבות מאתנו. כולנו רוצות לשמור על מראה מטופח וצעיר ומחפשות פתרונות יעילים שישפרו את מראה העור והשיער שלנו. מה…
ספרו לי עוד
הרשמו לניוזלטר שלנו
הירשמו עכשיו לניוזלטר של סופהרב וקבלו עדכוני אורח חיים בריא!